Vocation, learning and professionalization

“The social conditions of the scientific training of sociologists"

Visualizações: 26

Authors

  • Andréa Borges Leão Universidade Federal do Ceará
  • Marialice Foracchi Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.1076

Keywords:

academic training, sociology, learning, career, evaluation, standards

Abstract

In this issue of the Brazilian Journal of Sociology, the Futuros Passados section publishes ‘As condições sociais da formação científica do sociólogo’, a work by Marialice Foracchi presented at the II Brazilian Congress of Sociology, in Belo Horizonte, in March 1962. This important paper deals with the conditions of the scientific training of sociologists. Despite being situated in its time and circumstances, the analytical perspective adopted by the author – as well as the results of the research on university students from São Paulo and, subsequently, students of Social Sciences – gains a unique and lasting relevance. It helps us to construct interpretations about the present of Brazilian sociology, in which the debate around changes in the socioeconomic profile of university students gains relevance.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréa Borges Leão, Universidade Federal do Ceará

Pesquisadora do CNPq e professora titular do Departamento de Ciências Sociais e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFC.  

Marialice Foracchi, Universidade de São Paulo

Marialice Foracchi (1929-1972) formou-se em Ciências Sociais pela antiga Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Universidade da São Paulo. Entre 1955 e 1958 tornou-se assistente do Prof. Florestan Fernandes, que também orientou sua especialização em Sociologia e sua tese de doutorado. A partir de 1960 tornou-se docente e pesquisadora da cadeira de Sociologia I, tendo ministrado várias disciplinas na graduação e na pós-graduação. O conjunto de sua obra traz contribuições fundamentais para a construção do campo de estudos sociológicos da educação e da juventude no Brasil. (ver Bionotas – SBS: https://sbsociologia.com.br/project/marialice-mencarini-foracchi/).

References

Fernandes, Florestan. (1958). A etnologia e a sociologia no Brasil. São Paulo: Editora Anhambi.

Fernandes, Florestan. (1976). A sociologia no Brasil. Contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis: Ed. Vozes.

Foracchi, Marialice (org.). (1982). Introdução: Sociologia do conhecimento e planejamento. In: K. Mannheim. Sociologia. São Paulo: Editora Ática.

Gerth, Hans H., & Mills, C. Wright. (1954). Character and social structure: the psychology of social institutions. Londres: Routledge; Kegan Paul.

Ianni, Octavio. (1963). O jovem radical. In: Industrialização e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Krech, David, & Crutchfield, Richard S. (1948). Theory and problems of Social Psychology. Nova York: McGraw Hill.

Lazarsfeld, Paul F., & Thielens, Wagner, Jr. (1958). The academic mind: social scientists in a time of crisis. Glencoe, IL: The Free Press.

Mannheim, Karl. (1950). Ideologia e Utopia: introdução à sociologia do conhecimento. Tradução de E. WiIIems. Porto Alegre: Editora Globo.

Mannheim, Karl. (1952). On the nature of economic ambition and its significance for the social education of man. In K. Mannheim. Essays on the Sociology of Knowledge. (p. 238). Londres: Routledge; Kegan Paul.

Mannheim, Karl. (1957). Systematic Sociology: an introduction to the study of society. Editado por J. S. Eros, & W.A.C. Stewart. Londres: Routledge & Kegan Paul.

Rose, A.M. (ed.). (1955). Mental health and mental disorder: a sociological approach. (pp. 556-577). Londres: Routledge & Kegan Paul.

Scott, William A. (1959). Definitions of mental health and illness. In L. Gorlow, & W. Katkovsky. (eds.) Readings in the psychology of adjustment. (pp. 97-98). Nova York: McGraw Hill.

Teixeira, Anísio. (1957). Educação não é privilégio. Rio de Janeiro: Livraria José Olímpio Editora.

Weber, Max. (1946). Science as a vocation. In: From Weber: Essays in Sociology. (pp. 129-156). Traduzido, editado e com introdução de H. H. Gerth e C. Wright Mills. Nova York: Oxford University Press, 1946.

Weber, Max. (1949). The meaning of ‘ethical neutrality’ in Sociology and Economics. In: The Methodology of the Social Sciences. Traduzido, editado e com introdução por Edward A. Shills e Henry A. Finch. Glencoe, IL: The Free Press.

Weber, Max. (2011). Ciência e Política: duas vocações. São Paulo: Ed. Cultrix.

Published

26-02-2025

How to Cite

Leão, A. B., & Foracchi, M. (2025). Vocation, learning and professionalization: “The social conditions of the scientific training of sociologists". Brazilian Journal of Sociology, 13, e-rbs.1076. https://doi.org/10.20336/rbs.1076

Issue

Section

Futuros Passados