Identities of teachers in Sociology
elements for a sociological reading
Visualizações: 68DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.1056Keywords:
Teaching of Sociology, Teacher Habitus, Professional Identity, Professional satisfaction, high schoolAbstract
In 2008, Law No. 11.684 made the teaching of Sociology compulsory in Brazilian secondary schools, promoting an increase in research into pedagogical practices and the challenges faced by teachers of this subject. This article explores the construction of teaching identities in Sociology, with an emphasis on the positive aspects of belonging to the profession. Based on the theories of Pierre Bourdieu and Claude Dubar, the study analyzed nine semi-structured interviews with sociology teachers from different regions of Brazil. Teacher identity is seen as a dynamic process of incorporating social dispositions, formed throughout the educational socialization and professional experience of these teachers. The results show that professional satisfaction is an essential element in affirming teachers’ identities. This satisfaction is mainly reflected in three dimensions identified in the interviews: the perception of success in teaching Sociology content, the quality of interactions and the emotional bond established with students, and recognition of relevance of the subject by students and the school community. These factors not only reinforce teachers’ self-esteem but also contribute to the consolidation of their professional identity. The research therefore highlights the importance of social recognition and emotional relationships in valuing and fulfilling sociology teachers in the Brazilian educational context.
Downloads
References
Antunes, Fabrício P. (2025). Gênero e sexualidade em tempos de pânico moral: uma análise dos desafios docentes em Sociologia nos ambientes escolares da região Centro-Oeste. [Trabalho de Conclusão de Curso, Bacharelado em Sociologia]. Universidade de Brasília.
Bardin, Laurence. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bodart, Cristiano. (2018). Prática de ensino de Sociologia: as dificuldades dos professores alagoanos. Revista Mediações, 23(2), 455-491. https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n2p455 DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2018v23n2p455
Bodart, Cristiano, & Sampaio-Silva, Roniel (org.). (2019). O ensino de Sociologia no Brasil. v. 2. Editora Café com Sociologia.
Bourdieu, Pierre. (1996). Razões práticas. Papirus.
Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude. (2014). A reprodução: elementos para uma teoria dos sistemas de ensino (Trad. Reynaldo Bairão, rev. Pedro Benjamin Garcia & Ana Maria Baeta, 7. ed.). Vozes.
Brasil. (2003). Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm
Brasil. (2008). Lei n° 11.684, de 2 de junho de 2008. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm
Brasil. (2008). Lei n° 11.645, de 10 de março de 2008. Presidência da República. Casa Civil. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm
Brasil. (2014). Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília: Ministério da Educação.
Brasil. (2022). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep).
Brasil. (2023). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep).
Caregnato, Rita Catalina A., & Mutti, Regina. (2006). Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto Enfermagem, 15(4), 679-684. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/9VBbHT3qxByvFCtbZDZHgNP/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017
Cigales, Marcelo, Barbosa, Inaê Iabel, Smialoski, Sabrina de F., & Santos, Beatriz M. C. (2019). Os sentidos do ensino de Sociologia: o que dizem egressos/as da licenciatura em Ciências Sociais da UFSC? Revista Novos Rumos Sociológicos, 7(12), 384-410. https://doi.org/10.15210/norus.v7i12.18086 DOI: https://doi.org/10.15210/norus.v7i12.18086
Cigales, Marcelo, & Fonseca, Luca. (2022). Habitus docente em Sociologia: elementos pertinentes da leitura sociológica. Ciências Sociais (Unisinos), 58(2), 97-109. https://doi.org/10.4013/csu.2022.58.2.03 DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2022.58.2.03
Dalmoro, Marlon, & Vieira, Kelmara M. (2013). Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista Gestão Organizacional, 6(3), 161-174. DOI: https://doi.org/10.22277/rgo.v6i3.1386
Dayrell, Juarez T. (2010). A juventude no contexto do ensino de Sociologia: questões e desafios. In A. C. Moraes (org.), Coleção Explorando o Ensino de Sociologia (pp. 65-84). MEC.
Dubar, Claude. (1997). A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto Editora.
Leal, Sayonara. (2017). Dispositivos de normatização do ensino de Sociologia na escola: formação e saberes docentes de licenciandos em Ciências Sociais no Distrito Federal. Revista Educação & Sociedade, 39, 1-25. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017151279 DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017151279
Mills, Charles Wright. (1972). A imaginação sociológica. Zahar.
Moraes, Amaury. (2023). Ensinar Sociologia: formação de professores, pesquisa e ação política. Café com Sociologia.
Oliveira, Amurabi. (2019). Trajetórias e práticas pedagógicas entre professores de Sociologia. Revista Diálogo Educacional, 19(60), 308-327. https://doi.org/10.7213/1981-416X.19.060.AO01 DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.19.060.AO01
Oliveira, Amurabi. (2023). O campo do ensino de Sociologia no Brasil: gênese, agentes e disputas. Café com Sociologia.
Paz, Mateus Paula L. (2024). Livros didáticos de Sociologia e a recontextualização pedagógica no ensino médio público do Distrito Federal. [Dissertação, Mestrado em Sociologia]. Universidade de Brasília. https://repositorio.unb.br/handle/123456789/000000
Raizer, Leandro, Caregnato, Célia, & Pereira, Thiago. (2021). A formação de professores de Sociologia no Brasil: avanços e desafios. Em Aberto, 34(111), 55-71. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.34i111.4837 DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.34i111.4837
Sepúlveda Neto, Manuel Jesus G. (2025). Entre o ensino de Sociologia e a educação das relações étnico-raciais: um estudo de narrativas. [Dissertação, Mestrado em Sociologia]. Universidade de Brasília.
Silva, Ileizi Lucca F. da, & Gonçalves, Danyelle N. (org.). (2017). A sociologia na educação básica. Annablume.
Tardif, Maurice. (2014). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.
Zan, Dirce, & Souza, Aparecida N. (2023). Trajetórias profissionais de jovens professoras e professores. Pro-posições, 34, e20200092. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0092 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0092en
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcelo Pinheiro Cigales, Geovanna Gabrielle Pereira Brito

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International





