Leisure as a class marker
Visualizações: 0DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.1042Keywords:
stratification, leisure, class, perception, inequalitiesAbstract
This article analyzes the perception of leisure as a class indicator, more specifically, as a relevant factor in defining belonging to the urban middle class in Brazil. The research resorted to focus groups dynamics carried out in three cities: Rio de Janeiro, São Paulo and Recife, aiming to examine the perception of leisure as an element of class distinction, considering that participants' interpretations of their social positions are associated with engaging in leisure activities, particularly traveling. Thus, leisure emerges as one of the most distinctive characteristics of middle-class identity, while also being indicative of its heterogeneity and transformations that have occurred over time within this social stratum. The definition of middle class adopted in this study is linked to the profile of the focus group participants: individuals with higher education, income in the upper strata of the distribution and, in general, residents of the most affluent neighborhoods.
Downloads
References
Aguiar, Neuma. (2007). Desigualdades sociais, redes de sociabilidade e participação política. Editora UFMG.
Almeida, Cassia. (5 jan. 2025). Brasil volta a ser um país de classe média. O Globo.
Bourdieu, Pierre. (2007). A distinção: Crítica social do julgamento. Zouk.
Bomeny, Helena. (2011). “Do frango ao avião ou o que é possível dizer sobre a nova classe média brasileira?” Notas exploratórias. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil – FGV.
Cardoso, Adalberto, & Préteceille, Edmond. (2017). Classes médias no Brasil: do que se trata? Qual seu tamanho? Como vem mudando? Dados, 60(4), 915-949. https://doi.org/10.1590/001152582017140
Castañeda, Marcelo (2010). Teorias das práticas na análise do consumo. Revista Ciências Sociais Unisinos, 46 (3), 248-255. https://doi.org/10.4013/581
Dumazedier, Joffre. (1974). Sociologia empírica do lazer. Editora Perspectiva.
Ehrenreich, Barbara, & Ehrenreich, John. (1977). The professional-managerial class. In: P. Walker (ed.). Between labour and capital, (pp. 5-48).
Elias, Norbert & Scotson, John (2000). Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Jorge Zahar Editor.
Gouldner, Alvin W. (1979). The future of intellectuals and the rise of the New Class. Seabury Press.
Goldthorpe, John H. (2000). On Sociology: Numbers, narratives and the integration of research and theory. Oxford University Press.
Mills, Charles W. (1951). White Collar. Oxford University Press.
Neri, Marcelo C. (2008). A Nova Classe Média. Editora FGV.
Oliveira, F. L. (2010). Movilidad social y económica en Brasil: una nueva clase media? In: R. Franco, M. Hopenhayn, & A. León. (orgs.). Las clases medias en América Latina:
Reay, Diane. (2005). Beyond consciousness? The psychic landscape of social class. Sociology, 39(5), 911-928.
Salata, André Ricardo. (2016). A classe média brasileira: posição social e identidade de classe. Letra Capital.
Salata, André Ricardo. (2015). Quem é classe média no Brasil. Um estudo sobre identidades de classe. Dados, 58(1), 111-149. https://doi.org/10.1590/00115258201540
Salata, André Ricardo, & Scalon, Celi. (2020). Socioeconomic mobility, expectations and attitudes towards inequality in Brazil. Sociologia e Antropologia, 10(2), 647-676. https://doi.org/10.1590/2238-38752020v10213
Salata, André Ricardo, & Scalon, Celi. (2015). Do meio à classe média: como a “nova classe média” e a “classe média tradicional” percebem sua posição social? Ciências Sociais Unisinos, 51(3), 375-386. https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.3.14
Sayer, Andrew. (2005). Class, moral worth and recognition. Sociology, 39(5), 947-963.
Savage, Mike, Bagnall, Gaynor, & Longhurst, Brian. (2001). Ordinary, ambivalent and defensive: class identities in the Northwest of England. Sociology, 35(4), 875-892.
Scalon, Celi, & Salata, André Ricardo. (2012). Uma nova classe média no Brasil da última década? o debate a partir da perspectiva sociológica. Sociedade e Estado, 27(2), 387–407. https://doi.org/10.1590/S0102-69922012000200009
Sen, Amartya. (2011). A ideia de justiça. Companhia das Letras.
Sen, Amartya. (2001). Inequality reexamined. Oxford University Press.
Skeggs, Beverley. (1997). Formations of class and gender. Sage.
Simmel, Georg. (2006). Questões fundamentais da sociologia: indivíduo e sociedade. Zahar.
Souza, Amaury de, & Lamounier, Bolívar. (2010). A classe média brasileira: ambições, valores e projetos de sociedade. Elsevier.
Torres, H. (23 fev. 2004). Quem é classe média no Brasil. Gazeta Mercantil, Opinião, 23/2/2004.
Wright, Erik Olin. (1985). Classes. Verso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Celi Scalon, Matheus Alves Lira, Manuela Peclat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International