Education and inequality from a sociology of interdependence view

between experiences and social structures

Visualizações: 7

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.1000

Keywords:

Sociology, Education, Inequality, Structure, Agency

Abstract

The sociological analysis of the relationship between education and inequality has oscillated between deeming education as a remedy or as reproducer of an unequal social order. Despite their relevant contributions, such dissonant perspectives by prioritizing macrostructural aspects diverged from the intersubjective symbolic operants that permeate that relationship. However, here recognizing them as factors with high heuristic value, we bring back the constructs of sociology of interdependence as a theoretical contribution to analyzing the effect of education on unequal social experiences. To this end, life narratives of four heterogeneous subjects are explored, whose trajectories depict multiple experiences of inequality and the instrumentalization of education in processing them. This exercise reveals, on the one hand, the still scarcely explored potential of this theoretical keystone in the sociological treatment of education; and, on the other, it presents the also scarcely explored face of education as a potentially disruptive element of gnoseology that supports radical inequality and subservience as foundations of the social order.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arilda Arboleya, Universidade Federal do Piauí

Doutora e mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Paraná, é professora do Departamento de Ciências Sociais e do Programa de Pós-graduação em Sociologia da Universidade Federal do Piauí, e desenvolve pesquisas sobre pensamento social brasileiro e sociologia da educação.

References

Althusser, Louis. (1985). Aparelhos ideológicos de estado. Graal.

Baudelot, Christian, & Establet, Roger. (1971). L’École capitaliste en France. François Maspero.

Barros, Ricardo P., Henrique, Ricardo, & Mendonça, Rosane. (2000). Desigualdade e pobreza no Brasil: retrato de uma estabilidade inaceitável. Revista Brasileira deCiências Sociais, 15(42), 123-142. https://doi.org/10.1590/S0102-69092000000100009b

Botelho, André. (1997). O batismo da instrução: atraso, educação e modernidade em Manoel Bomfim. Dissertação (Mestrado em Sociologia), Universidade Estadual de Campinas.

Bourdieu, Pierre. (1998). O Poder Simbólico. Bertrand Brasil.

Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude. (2018). Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Ed. UFSC.

Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude. (2014). A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Vozes.

Cardoso, Adalberto. (2019). A construção da sociedade do trabalho no Brasil: uma investigação sobre a persistência secular das desigualdades. Amazon.

Cardoso Jr, José Celso. (2013). Mundo do trabalho e desproteção social no Brasil. Vol. 1. Beco do Azougue.

Carvalho, Jose Murilo. (2013). Cidadania no Brasil: o longo caminho. Civilização Brasileira.

Dubet, François. (1994). Sociologie de l'expérience. Seuil.

Elias, Norbert. (1994). A sociedade dos indivíduos. Jorge Zahar.

Elias, Norbert. (1993). O processo civilizador. Vol. II. Jorge Zahar.

Fernandes, Florestan. (2010). Circuito fechado: quatro ensaios sobre o “poder institucional”. Globo.

Giddens, Anthony. (2009). A constituição da sociedade. Martins Fontes.

Lahire, Bernard. (1997). Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Editora Ática.

Medeiros, Marcelo, Barbosa, Rogerio, & Carvalhaes, Flávio. (2019). Educação, desigualdade e redução da pobreza no Brasil. Textos para Discussão 2447. Ipea. Recuperado de: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/9100/1/td_2447.pdf

Nunes, Edson. (1997). A gramática política do Brasil: clientelismo e insulamento burocrático. Zahar.

Parsons, Talcott. (2010). A estrutura da ação social: um estudo de teoria social com especial referência a um grupo de autores recentes. Vol. I. Vozes.

Pietro, Mayra E. (2013). Desigualdade e desenvolvimento. In: A. B. L., Ivo (coord.). Dicionário temático desenvolvimento e questão social: 81 problemáticas contemporâneas. (pp. 161-168). Annablume.

Queiroz, Maria Isaura P. (1987). Relatos orais: do “indizível” ao “dizível”. Ciência e Cultura – Revista da SBPC, 3 (39), 272-286. Recuperado de: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/1798

Sales, Teresa. (1994). Raízes da desigualdade social na cultura política brasileira. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 9(25). Recuperado de: e2dd0206-a292-4737-9637-0fceaddeda83 (tjpe.jus.br)

Published

25-04-2025

How to Cite

Arboleya, A. (2025). Education and inequality from a sociology of interdependence view: between experiences and social structures. Brazilian Journal of Sociology, 13, e-rbs.1000. https://doi.org/10.20336/rbs.1000

Issue

Section

Artigos