New configurations and debates on affirmative actions in a changing context
an introduction
Visualizações: 460DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.918Keywords:
racial inequalities, access to higher education, public policies, racial issue, impacts of affirmative actionsAbstract
Following 20 years of implementation in some public universities and ten years after it became mandatory in federal universities and institutes under the so-called quota law (Law 12,711 of 2012), university affirmative action still arouses controversy, as shown by debates around evaluation and possible extension of the 2012 law, with several bills presenting opposing views under consideration of legislature. Likewise, the debate on how to fight racial inequalities in different sectors of Brazilian society reassesses the issue in the field of public policies in the country. Thus, to understand the effects of these two decades of affirmative action in Brazil, it is essential to attain a broader view of these policies, in order to raise the terms of discussions on the subject beyond their direct implications. The present dossier intends to contribute precisely to this direction. As we seek to raise visibility of social transformations caused either directly or indirectly by the introduction of affirmative action, we hope not only to contribute to evaluating its consequences, but also to shed light on how it affects the understanding of the “racial issue” in our society. Which means broadening the reflection on the effects and impasses of affirmative action, both within universities and outside them, by compiling texts on different aspects of changes produced in educational life in its broadest sense (with special emphasis on universities) and in the sociopolitical context in the country.
Downloads
References
Associação de Dirigentes das Instituições Federais de Ensino Superior – Andifes (2019, 27 maio). V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos (as) Graduandos (as) das IFES – 2018. Andifez.org. https://www.andifes.org.br/?p=79639 .
Artes, Amélia, & Mena-Chalco, Jesús. (2017). Expansão da temática relações raciais no banco de dados de teses e dissertações da Capes. Educação e Pesquisa, 43(4), 1221-1238. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201702152528
Barreto, Paula C. S., Lima, Márcia, Vieira, Andrea L. C., & Sotero, Edilza. (2017). Entre o isolamento e a dispersão: a temática racial nos estudos sociológicos no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, 5(11), 113-141. https://doi.org/10.20336/rbs.223
Barreto, Paula C. da S., Rios, Flávia, Neves, Paulo S. da C., & Santos, Dyane B. R. (2021). A produção das ciências sociais sobre as relações raciais no Brasil entre 2012 e 2019. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, (94), 1-35. https://doi.org/10.17666/bib9405/2021
Campos, Luiz Augusto, & Lima, Márcia. (2022, 19 nov.). Duas décadas de cotas: conquistas e desafios [Seção “Políticas Públicas” – Opinião]. Nexo. 2022. https://pp.nexojornal.com.br/opiniao/2021/Duas-d%C3%A9cadas-de-cotas-conquistas-e-desafios
Campos, Luiz Augusto, Lima, Márcia, & Gomes, Ingrid. (2018). Os estudos sobre relações raciais no Brasil: uma análise da produção recente (1994–2013). In S. Miceli & C. B. Martins (org.), Sociologia brasileira hoje II (pp. 199-234). Ateliê Editorial.
Carreira, Denise, & Heringer, Rosana. (2021, 19 nov.). Avaliação das políticas de ação afirmativa no ensino superior no Brasil: resultados e desafios futuros [Seção “Políticas Públicas” – Opinião]. Nexo. https://pp.nexojornal.com.br/opiniao/2021/Avalia%C3%A7%C3%A3o-das-pol%C3%ADticas-de-a%C3%A7%C3%A3o-afirmativa-no-ensino-superior-no-Brasil-resultados-e-desafios-futuros
Defensoria Pública da União – DPU, & Associação Brasileira de Pesquisador@s Negr@s – ABPN. (2022). Pesquisa sobre a Implementação da Política de Cotas Raciais nas Universidades Federais [Relatório]. DPU; ABPN. Recuperado de: https://abpn.org.br/relatorio-pesquisa-sobre-a-implementacao-da-politica-de-cotas-raciais-nas-universidades-federais/
Maggie, Yvonne, & Fry, Peter. (2004), Cotas raciais: construindo um país dividido. Econômica, 6(1), 153-162. https://doi.org/10.22409/reuff.v6i1.34948
Moehlecke, Sabrina. Ação Afirmativa: História e Debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), São Paulo, v. 117, p. 197-218, 2003.
Neves, Paulo S C. (2022). Sistema de classificação racial em disputa: comissões de heteroidentificação em três universidade públicas brasileiras. Revista Mana, 28(3), 1-31. http://doi.org/10.1590/1678-49442022v28n3a0406
Neves, Paulo S. C., Moutinho, Laura, & Schwarcz, Lilia K. M. (2019). Herança colonial confrontada: reflexões sobre África do Sul, Brasil e Estados Unidos. Revista Estudos Feministas, 27(3), e66960. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n366960
Senkevics, Adriano S., & Mello, Ursula M. (2022, 16 fev.). As universidades federais depois das cotas [Seção “Políticas Públicas” – Opinião]. Nexo. Disponível em: https://pp.nexojornal.com.br/opiniao/2022/As-universidades-federais-depois-das-cotas
Silvério, Válter R. (2002). Ação afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos Pesquisa, (117), 219-246. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Paulo S. da Costa Neves, Paula Cristina Barreto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International