Unifinished justice
vices and virtues of the postgraduate racial quotas policy at UFRGS
Visualizações: 196DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.905Keywords:
racism, affirmative action, justice, graduate courseAbstract
Affirmative action can be seen as an important means to combat social injustices such as racism. However, this phenomenon is complex, not only due to its longevity, but also because of its three‑dimensional feature regarding ideology, practice and structure. In view of this, we have questioned to what extent the affirmative actions adopted by the postgraduate programs at UFRGS manage to mitigate the effects of racism, removing the obstacles that were institutionalized by it. To answer this question, the application of questionnaires to black graduate students was used as a methodology, aiming to capture their perceptions about these measures. It can be concluded that the advances arising from the adoption of the reservation of vacancies coexist with concrete manifestations of racism, thus producing an unfinished justice.
Downloads
References
Artes, Amélia. (2018). Dimensionando as desigualdades por sexo e cor/raça na pós-graduação brasileira. Educação em Revista, 34, e192454. https://doi.org/10.1590/0102-4698192454
Bethencourt, Francisco. (2018). Racismos. Das Cruzadas ao Século XX. Companhia das Letras.
Campos, Luiz A. (2017). Racismo em três dimensões: uma abordagem realista-crítica. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 32(95), e329507. https://doi.org/10.17666/329507/2017
Costa, Karoline, & Costa, Fernanda da. (2020, 17 set.). Universidade trabalha para oferecer cotas em todos os PPGs no primeiro semestre de 2021. Jornal da Universidade. https://www.ufrgs.br/jornal/ufrgs-trabalha-para-oferecer-cotas-em-todos-os-ppgs-no-primeiro-semestre-de-2021/
Domingues, Petrônio. (2005). Ações afirmativas para negros no Brasil: o início de uma reparação histórica. Revista Brasileira de Educação, 29, 164-176. https://doi.org/10.1590/S1413-2478200500020001
Feres Jr., João, & Campos, Luiz A. (2016). Ação afirmativa no Brasil: multiculturalismo ou justiça social? Lua Nova, 99, 257-293. https://doi.org/10.1590/0102-6445257-293/99
Feres Jr., João, Campos, Luiz A., Daflon, Verônica T., & Venturini, Anna C. (2018). Ação afirmativa: conceito, história e debates. EdUERJ.
Fraser, Nancy. (2013). Justiça Anormal. Revista da Faculdade de Direito, 108, 739-768. https://doi.org/0093-1896/08/3403-0001
Gomes, Joaquim B. (2001). Ação Afirmativa e princípio constitucional da igualdade: o direito como instrumento de transformação social: a experiência dos EUA. Renovar.
Grosfoguel, Ramón (2016). A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, 31(1), 23-47. https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100003
Guimarães, Antônio S. A. (2009). Racismo e Antirracismo no Brasil. Ed. 34.
Guimarães, Antônio S. A. (2000). O insulto racial: as ofensas verbais registradas em queixas de discriminação. Estudos Afro-Asiáticos, (38), 31-48. https://doi.org/10.1590/S0101-546X2000000200002
Hasenbalg, Carlos. (1979). Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. Graal.
Kilomba, Grada. (2020). Memórias da plantação. Episódios de racismo cotidiano. Cobogó.
López, Laura C. (2012). O conceito de racismo institucional: aplicações no campo da saúde. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 16(40), 121-134. https://doi.org/10.1590/S1414-32832012005000004
Maldonado-Torres, Nelson. (2018). Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In J. Bernardino-Costa et al. (org.), Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico (pp. 27-56). Autêntica Editora.
Mello, Luciana G. (2015). Discriminação em palavras: as queixas de racismo no mercado de trabalho gaúcho. Afro-Ásia, 52, 311-338. https://doi.org/10.9771/aa.v0i52.21889
Moehlecke, Sabrina (2002). Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, (117), 197-217. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300011
Oliveira, Luís R. (2004). Racismo, direitos e cidadania. Estudos Avançados, 18(50), 81-93. https://doi.org/10.1590/S0103-40142004000100009
Pereira, Amauri M. (2003). “Um raio em céu azul”. Reflexões sobre a política de cotas e a identidade nacional brasileira. Estudos Afro-Asiáticos, 25(3), 463-482. https://doi.org/10.1590/S0101-546X2003000300004
Prates, Dinamara S. (2021). Empreender e resistir: a trajetória de mulheres negras empreendedoras na cidade de Porto Alegre. [Dissertaçao de Mestrado em Sociologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul].
Quijano, Anibal. (2009). Colonialidade do poder e classificação social. In B. S. Santos & M. P. Meneses (org.), Epistemologias do Sul (pp. 73-118). CES.
Quijano, Anibal. (2005). Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In E. Lander (org.), A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais (pp. 117-142). CLACSO.
Ribeiro, Matilde. (2014). Políticas de promoção da igualdade racial no Brasil (1986 – 2010). Garamond.
Righetti, Sabine, & Gamba, Estêvão. (2021, 21 nov.). Inclusão de professores negros no ensino superior pouco avança em dez anos. Folha de S. Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2021/11/inclusao-de-professores-negros-no-ensino-superior-pouco-avanca-em-nove-anos.shtml
Rios, Flávia. (2012). O protesto negro no Brasil contemporâneo (1978 – 2010). Lua Nova, (85), 41-79. https://doi.org/10.1590/S0102-64452012000100003
Sander, Isabella. (2021, 19 nov.). Diversidade racial aumenta nas universidades, mas ampliação da presença de negros na pós-graduação ainda é um desafio. Gaúcha ZH. https://gauchazh.clicrbs.com.br/comportamento/noticia/2021/11/diversidade-racial-aumenta-nas-universidades-mas-ampliacao-da-presenca-de-negros-na-pos-graduacao-ainda-e-um-desafio-ckw6fll6f002w014ci3t8y6e8.html
Santos, José A., & Mello, Luciana G. (2016). No topo do mundo: Everest e ações afirmativas na pós-graduação. Anos 90, 23(44), 111-138. https://doi.org/10.22456/1983-201X.68482
Silvério, Valter R. (2002). Ação Afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, (117), 219-246. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300012
Venturini, Anna C., & Feres Jr., João. (2020). Política de ação afirmativa na pós-graduação: o caso das universidades públicas. Cadernos de Pesquisa, 50(177), 882-909. https://doi.org/10.1590/198053147491
Wade, Peter. (2000). Los negros y indígenas em Latinoamérica. In P. Wade, Raza y etnicidad en Latino America (pp. 35 – 50). Ediciones Abya – Yala.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciana Garcia de Mello
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International