Affirmative actions in Brazilian graduate studies

the case of UFRGS

Visualizações: 617

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.898

Keywords:

affirmative actions, graduate program, UFRGS

Abstract

The debate around affirmative action in Brazilian graduate education is relatively recent. The literature on the subject indicates that the adoption of affirmative actions by the graduate programs of Brazilian public HEIs dates from the early 2000s. The discussion was intensified in the second decade of the 21st century, in the context of the enactment of the 12.711/2012 Federal Law, which instituted the reservation of undergraduate vacancies for black and public school students in the federal higher education network, and of the 12.990/2014 Federal Law, which established the reservation of 20% of vacancies in public official selections for black candidates. More recently, the Ministry of Education published Ordinance No. 13/2016, which determined that federal higher education institutions should submit proposals for the inclusion of blacks, indigenous people, and people with disabilities in their graduate programs, also creating specific commissions for affirmative action. Within this broader context, we have sought to provide in this article an overview of the current scenario of affirmative action policies in graduate courses at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The results mainly show that the implementation of the reservation of vacancies in UFRGS programs started in 2016, which may be a reflection of Ordinance No. 13/2016. Following a national trend, other social markers of difference in addition to ethnic-racial ones have been considered as criteria for reservation of vacancies; there are significant differences between the rules of the notices, given the lack of a general rule within the university for all programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Éverton Garcia da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Professor substituto no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense (IFSul).

References

Artes, Amélia, Mena-Chalco, Jesús P. (2019). O Programa de Bolsas da Fundação Ford: 12 anos de atuação no Brasil. Educação e Realidade, 44(3), 1-22.

Associação Nacional de Pós-Graduandos – ANPG. (2022, 4 fev.). Campanha nacional pelo reajuste já das bolsas de estudos. https://www.anpg.org.br/04/02/2022/campanha-nacional-pelo-reajuste-ja-das-bolsas-de-estudos/

Bernardino-Costa, Joaze, Borges, Antonádia (2019). Um projeto decolonial antirracista: ações afirmativas na pós-graduação da Universidade de Brasília. Educação e Sociedade, 42, 1-18. https://doi.org/10.1590/ES.253119

Belandi, Caio. (2022, 2 dez.). Em 2021, pobreza tem aumento recorde e atinge 62,5 milhões de pessoas, maior nível desde 2012. Agência de Notícias do IBGE. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/35687-em-2021-pobreza-tem-aumento-recorde-e-atinge-62-5-milhoes-de-pessoas-maior-nivel-desde-2012

Brasil. (2010). Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010 [Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003]. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12288.htm

Brasil. (2012). Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012 [Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências]. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm

Brasil. (2016). Portaria normativa nº 13, de 11 de maio de 2016 [Dispõe sobre a indução de Ações Afirmativas na Pós-Graduação, e dá outras providências]. https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Portaria-normativa-mec-013-2016-05-11.pdf

Camargo, Renata. (2008, 26 maio). Cotas raciais enfrentam resistência silenciosa. Congresso em foco. https://congressoemfoco.uol.com.br/projeto-bula/reportagem/cotas-raciais-enfrentam-resistencia-silenciosa/

Campos, Luiz Augusto, & Peixoto, Filipe de O. (2022, 22 set.). A diversificação racial e econômica do ensino superior público brasileiro depois das cotas [Seção “Políticas Públicas” – Opinião]. Nexo. https://pp.nexojornal.com.br/opiniao/2022/A-diversifica%C3%A7%C3%A3o-racial-e-econ%C3%B4mica-do-ensino-superior-p%C3%BAblico-brasileiro-depois-das-cotas

Carvalho, Mario. (2018). “Travesti”, “mulher transexual”, “homem trans” e “não binário”: interseccionalidades de classe e geração na produção de identidades políticas. Cadernos Pagu, (52), e185211. http://dx.doi.org/10.1590/18094449201800520011

Departamento de Educação e Desenvolvimento Social – DEDS. (2022). Afirmação na Pós. https://www.ufrgs.br/deds/afirmacao-na-pos/

Domingues, Petrônio. (2005). Ações afirmativas para negros no Brasil: o início de uma reparação histórica. Revista Brasileira de Educação, (29), 164-177. https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000200013

Feres Jr., João, Campos, Luiz Augusto, Daflon, Verônica T., & Venturini, Anna Carolina. (2018). Ação afirmativa: conceito, história, debates. EDUERJ.

Gomes, Joaquim B., & Silva, Fernanda D. L. L. (2001). As ações afirmativas e os processos de promoção da igualdade efetiva. Cadernos do CEJ, 24, 85-153.

Gomes, Joaquim B. (2005). A recepção do Instituto da Ação Afirmativa pelo Direito Constitucional Brasileiro. In S. A. Santos (org.), Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas (pp. 45-80). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.

Guimarães, Antonio S. A. (2003). Acesso de negros nas universidades públicas. Cadernos de Pesquisa, (118), 247-68. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100010

Guimarães, Antonio S. A. (2001). Democracia Racial: o ideal, o pacto e o mito [Apresentação de artigo]. 25º Encontro da APOCS, Caxambu. https://www.anpocs.com/index.php/encontros/papers/25-encontro-anual-da-anpocs/st-4/st20-3/4678-aguimaraes-democracia/file

Gumport, Patricia, Ianozzi, Maria, Shama, Susan, & Zemsky, Robert. (1997). Trends in Higher Education from massification to post-massification [Relatório]. Stanford University.

Instituto Brasileiro de Geografia e Pesquisa – IBGE (2019). Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. (Estudos e Pesquisas: Informação Demográfica e Socioeconômica, n. 41). IBGE. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf

Mattos, Wilson R. (2010). 2003 – O ano do começo: características e aspectos iniciais da implantação do sistema de cotas para negros na Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Plurais, 1(1), 120-42.

Mazui, Guilherme. (2020, 20 nov.). “No Brasil, não existe racismo”, diz Mourão sobre assassinato de homem negro em supermercado. G1. https://g1.globo.com/politica/noticia/2020/11/20/mourao-lamenta-assassinato-de-homem-negro-em-mercado-mas-diz-que-no-brasil-nao-existe-racismo.ghtml

Oliven, Arabela C. (2007). Ações afirmativas, relações raciais e política de cotas nas universidades: uma comparação entre os Estados Unidos e o Brasil os Estados Unidos e o Brasil. Educação, 61(1), 29-51.

Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFRGS – PPGS-UFRGS. (2022). Ações afirmativas. https://www.ufrgs.br/ppgs/index.php?formulario=selecao&metodo=0&id=15

Vanali, Ana C., & Silva, Paulo V. (2019). Ações afirmativas na pós-graduação stricto sensu: análise da Universidade Federal do Paraná. Cadernos de Pesquisa, 49(171), 86-108. https://doi.org/10.1590/198053145911

Venturini, Anna Carolina. (2021a). Políticas de inclusão na pós-graduação: os bastidores e o histórico da edição da portaria normativa 13/2016. Novos Estudos CEBRAP, 40(2), 261-79. https://doi.org/10.25091/10.25091/S01013300202100020005

Venturini, Anna Carolina. (2021b). Ação afirmativa em programas de pós-graduação no Brasil: padrões de mudança institucional. Revista de Administração Pública, 55(6), 1250-70. https://doi.org/10.1590/0034-761220200631

Venturini, Anna Carolina. (2017). Formulação e implementação da ação afirmativa para pós-graduação do Museu Nacional. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1292-1313. https://doi.org/10.1590/198053144438

Venturini, Anna Carolina, & Feres Jr., João. (2020). Política de ação afirmativa na pós-graduação: o caso das universidades públicas. Cadernos de Pesquisa, 50(177), 882-909. https://doi.org/10.1590/198053147491

Venturini, Anna Carolina, & Penido, Hanna. (2022). Ações afirmativas na pós-graduação: panorama das políticas adotadas por programas acadêmicos de universidades públicas em 2021 (Boletins do Observatório de Ações Afirmativas na Pós-graduação – Obaap, n. 1). Obaap. https://www.obaap.com.br/wp-content/uploads/2022/07/Boletim-Obaap-n.1_Ac%CC%A7o%CC%83es-afirmativas-na-po%CC%81s-graduc%CC%A7a%CC%83o-em-2021_.pdf

Published

02-02-2023

How to Cite

Costa, Éverton G. da. (2023). Affirmative actions in Brazilian graduate studies: the case of UFRGS. Brazilian Journal of Sociology, 10(26). https://doi.org/10.20336/rbs.898