Scientometrics in the characterization of the field of Sociology in Brazil
methodological considerations
Visualizações: 718DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.881Keywords:
Quantitative Method – Scientometrics, Scientific Field, Scientific Indicators, Sociology, BrazilAbstract
This article discusses, in the spectrum of quantitative methodologies, scientometric approaches oriented and applied to Brazil's scientific field of Sociology. Based on the analysis of the bibliographic production and the academic trajectory of the cohort of researchers linked to the Graduate Programs evaluated in the area of Sociology by CAPES – active researchers in 2020 –, the article exposes limits and opportunities of analytical paths referring to the metric studies of science, highlighting the “good practices” of scientometrics and the instrumental function of this methodology. The materials used were the bibliographic records collected from the selected academic population's SCOPUS and Lattes Platform databases. The results discussed the scientometric practice itself and the construction of some indicators that may be more suitable for understanding the dynamics of the scientific field of Sociology.
Downloads
References
Adorno, Sergio, & Ramalho, João R. (2018). A pós-graduação em Sociologia e a experiência de avaliação da CAPES. Revista Brasileira de Sociologia, 6(13), 27-57. https://doi.org/10.20336/rbs.257 DOI: https://doi.org/10.20336/rbs.257
Aquino, Jackson A. (2014). R para cientistas sociais. Editus.
Aria, Massimo, & Cuccurullo, Corrado. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975. https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.joi.2017.08.007
Bastian, Mathieu, Heymann, Sebastien, & Jacomy, Mathieu. (2009). Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. In Third international AAAI conference on weblogs and social media. DOI: https://doi.org/10.1609/icwsm.v3i1.13937
Bourdieu, Pierre. (1983). O campo científico. In R. Ortiz (org.), Sociologia (pp. 122-155). Ática, 1983.
Brasil Jr., Antônio S. & Carvalho, Lucas C. (2020). O impacto da sociologia: cultura de citação e modelos científicos. Revista Brasileira de Sociologia, v. 08, n. 20, p.248-269, set/dez. DOI: https://doi.org/10.20336/rbs.700
Cabanac, Guillaume. (2018). What is the primordial reference for...?—Redux. Scientometrics, 114(2), 481-488. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2595-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-017-2595-4
Campos, Luiz Fernando de B. (2007). Metadados digitais: revisão bibliográfica da evolução e tendências por meio de categorias funcionais. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 12(23), 16-46. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2007v12n23p16
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). (2019). Termo de Adesão e de Condições de Uso Sistema de Currículos da Plataforma Lattes. Disponível em https://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/pkg_cv_estr.termo
Davyt, Amilcar, & Velho, Lea. (2000). A avaliação da ciência e a revisão por pares: passado e presente. Como será o futuro? História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 7, 93-116. https://doi.org/10.1590/S0104-59702000000200005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702000000200005
Faria, Leandro I. L. (2015). Bibliometria [Apostila]. Universidade Federal de São Carlos.
Fernandes, Florestan. (1980). A sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Vozes.
Garcia, Maria M. A. (1996). O campo das produções simbólicas e o campo científico em Bourdieu. Cadernos de pesquisa, (97), 64-72.
Garfield, Eugene. (2007). The evolution of the science citation index. International microbiology, 10(1), 65. http://dx.doi.org/10.2436/20.1501.01.10
Garfield, Eugene. (1996). What is the primordial reference for the phrase ‘publish or perish’? [commentary]. The Scientist, 10(12), 11.
Hayashi, Maria C. P. I. (2012). Sociologia da ciência, bibliometria e cientometria: contribuições para a análise da produção científica. In Seminário de Epistemologia e Teorias da Educação.
Hicks, Diana, Wouters, Paul, Waltman, Ludo, De Rijcke, Sarah, & Rafols, Ismael. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature News, 520(7548), 429. https://doi.org/10.1038/520429a DOI: https://doi.org/10.1038/520429a
Lima, Jacob C. (2019). A reconfiguração da sociologia no Brasil: expansão institucional e mobilidade docente. Interseções. Revista de Estudos Interdisciplinares, 21(1). https://doi.org/10.12957/irei.2019.42300 DOI: https://doi.org/10.12957/irei.2019.42300
Meadows, Arthur J. (1999). A comunicação científica. Briquet de Lemos.
Mena-Chalco, Jesus P., & Cesar Jr., Roberto M. (2013). Prospecção de dados acadêmicos de currículos Lattes através de scriptLattes. In M. Hayashi & J. Leta (org.), Bibliometria e cientometria: reflexões teóricas e interfaces (pp. 109-128). Pedro & João.
Merton, Robert K. (2013). Ensaios de sociologia da ciência (A. Marcovich & Terry Shinn, org. e posfácio). Editora 34.
Merton, Robert K. (1942). Science and technology in a democratic order. Journal of legal and political sociology, 1(1), 115-126.
Meucci, Simone. (2000). A institucionalização da sociologia no Brasil: os primeiros manuais e cursos. [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas].
Nascimento, Dandara. S. A.; Souza, Roney. F.; Silva Junior, Jaim. J.; Silva, Lucas. R. (2021). Projeções exponenciais da ciência brasileira: modelos e análises quantitativas da produção científica nacional publicada nos últimos 30 anos. Informação & Informação, 26(1), 53-73. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p53 DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n1p53
Parra, Mauricio R., Coutinho, Renato X., & Pessano, Edward F. C. (2019). Um breve olhar sobre a cienciometria: origem, evolução, tendências e sua contribuição para o ensino de ciências. Revista Contexto & Educação, 34(107), 126-141. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.126-141 DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.126-141
Patrus, Roberto, Shigaki, Helena B., & Dantas, Douglas C. (2018). Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da pós-graduação no Brasil à luz da história da Capes. Cadernos EBAPE. BR, 16, 642-655. https://doi.org/10.1590/1679-395166526 DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395166526
Price, Derek S. (1963). Little Science, Big Science. Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/pric91844
Price, Derek S. (1965). Networks of scientific papers. Science, 149(3683), 510- 515. https://doi.org/10.1126/science.149.3683.510 DOI: https://doi.org/10.1126/science.149.3683.510
Price, Derek S. (1986). Little science, big science... and beyond. Columbia University Press.
Scalon, Celi, & Miskolci, Richard. (2018). Internacionalização: balanço e desafios para a sociologia brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, 6(13), 122-135. https://doi.org/10.20336/rbs.261 DOI: https://doi.org/10.20336/rbs.261
Shinn, Terry & Ragouet, Pascal. (2008). Controvérsias sobre a ciência: por uma sociologia transversalista da atividade científica. (Tradução de Pablo Rubén Mariconda e Sylvia Gemignani Garcia). Editora 34.
Silva, José A.D. & Bianchi, Maria D.L.P. (2001). Cientometria: a métrica da ciência. Paidéia, 11(20), 5-10. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2001000200002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2001000200002
Silva, Lucas R. (2018). Evolução do campo acadêmico de engenharia naval e oceânica no Brasil. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas].
Silva, Lucas R. & Souza, Roney F. (2020). Covid-19: uma análise da diversidade científica e acadêmica brasileira. Boletim informativo: DPCT/Covid-19.
Silva, Marcia R. da, Hayashi, Carlos R. M., & Hayashi, Maria C. P. (2011). Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. InCID: revista de ciência da informação e documentação, 2(1). DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v2i1p110-129
Sistema de Disseminação de Informações (SDI). (2020). Programas da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil 2019/2020 [Dados Abertos – CAPES].
Souza, Roney F. & Sabino, Winicius. (2020). getLattes: Read and process data from Lattes currriculum platform. Zenodo. http://doi.org/10.5281/zenodo.3782764
Spinak, Ernesto. (1998). Indicadores cienciométricos. Ciência da informação, 27(2). https://doi.org/10.18225/ci.inf..v27i2.795 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19651998000200006
Van Dalen, Hendrik P. (2021). How the publish-or-perish principle divides a science: the case of economists. Scientometrics, 126, 1675-1694. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03786-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-020-03786-x
Velho, Léa. (1997). A ciência e seu público. Transinformação, 9(3), 16-32.
Vessuri, Hebe. (1987). La revista científica periferica. El caso de Acta Científica Venezolana. Interciencia, 12(3), 124-134.
Wyatt, Sally, Milojević, Staša, Park, Han, & Leidesdorf, Loet. (2015). Quantitative and qualitative STS: the intellectual and practical contributions of scientometrics. SSRN. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2588336 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2588336
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucas Rodrigo da Silva, Roney Fraga Souza, Jacob Carlos Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International