Abstract Art in South America

projects of modernity and circulation of ideas from a sociological analysis

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.876

Keywords:

Torres García, Mario Pedrosa, abstract art

Abstract

This article deals with the circumscribed moment between the first debates on geometric abstraction and the consolidation of constructive movements in Uruguay, Argentina and Brazil between the 1930s and 1950s, exploring the diversity of theoretical orientations that guided the development of different projects enclosed within this generic name. We will pay special attention to the differences between the groups of Latin American concretism, observing the circulation of artists and the different projects of modernity that their writings gave rise to. The aim is to counteract the notion that Brazilian concretism had its flowering delayed by the fact that the work of Torres García, from Montevideo, took time to reverberate in Brazil, unlike Argentina. In this sense, we call attention, on the one hand, to the way in which the Madí movement, pioneer in the consolidation of geometric abstraction in Buenos Aires, and the Ruptura Group, in São Paulo, were influenced by some precepts of the School of Ulm; and, on the other hand, we observe the influence of the Constructive Universalism of Joaquín Torres García, who introduced a particular notion of abstract art, full of symbolism and spiritual meaning, which reverberated among Brazilian artists set in the Santa Teresa neighborhood, in Rio de Janeiro.

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Author Biographies

Elson Ferreira de Araújo, Universidade Federal do Paraná

Doctor in Sociology from the Graduate Program in Sociology at the Federal University of Paraná (2022); Master in Social Sciences from the Postgraduate Program in Social Sciences at the Federal Rural University of Rio de Janeiro (2015); Graduation in Social Sciences - UFRRJ (2013). Areas of interest: Brazilian Social Thought and Sociology of Art

Sabrina Marques Parracho Sant'Anna, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001), mestrado em Sociologia e Antropologia pelo PPGSA/UFRJ (2004) e doutorado em Sociologia pelo mesmo programa (2008), com período sanduíche na Columbia University (EUA). Em 2019, concluiu pós-doutorado na Universitat de Barcelona (Espanha). Desde 2009, é docente da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, onde atua como professora associada II junto ao Departamento de Ciências Sociais. Desde 2012, é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRRJ, do qual foi vice-coordenadora (2012-2014) e coordenadora (2014-2016). Juntamente com Ligia Dabul (UFF) e Maria Lucia Bueno (UFJF), coordenou o Grupo de Trabalho de Sociologia da Arte da Sociedade Brasileira de Sociologia, entre 2011 e 2019, tendo contribuído para sua consolidação em Comitê de Pesquisa, a partir de 2020. De 2015 a 2019, foi bolsista Jovem Cientista da FAPERJ. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da Cultura e Sociologia da Arte.

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Published

12-05-2023

How to Cite

Ferreira de Araújo, E., & Marques Parracho Sant'Anna, S. (2023). Abstract Art in South America: projects of modernity and circulation of ideas from a sociological analysis. Brazilian Journal of Sociology, 11(27), 152–177. https://doi.org/10.20336/rbs.876