First person militant reasons

analysis of political activism practices on Facebook

Visualizações: 293

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.860

Keywords:

Ativismo digital; Ativismo individualizado; Política digital; Redes sociais digitais. Etnografia digital.

Abstract

This is a study aiming to analyze the digital political activism on Facebook, practiced directly by citizens active in social media, without the sponsorship of a collective or institution. The methodology consists of 30 interviews with citizens engaged on Facebook, with the objective of evaluating their militant reasons, self-perceptions about their activist practices, their interests and motivations. The findings show that despite presenting differentiated profiles, interactants share a set of strategies and modes of political action on Facebook. The shared strategies are as follows: individual empowerment, cognitive narcissism, cognitive reciprocity, uses and gratuities, reinforcement of social capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Teixeira de Barros, Centro de Formação da Câmara dos Deputados

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (1999). Docente e pesquisador do Programa de Mestrado em Ciência Política do Centro de Formação da Câmara dos Deputados.

References

Abreu, Demetrius L. de, & Leite, Jáder F. (2016). Protestos de junho 2013 no Brasil: novos repertórios de confronto. Revista Polis e Psique, 6(3), 12-35.

Acosta Valencia, Gladys Lucia. (2012) Gestión de pasiones y polarización en las redes sociales. Un análisis del aplicativo Grupos en Facebook. Discurso & Sociedad, 6(4), 684-719.

Almeida, Juliana C. (2018). O reflexo de Narciso nas águas da internet: consumo e narcisismo nas sociabilidades em rede. Appris.

Almeida, Raquel de Q. (2018). Fake news: arma potente na batalha de narrativas das eleições 2018. Ciência e Cultura, 70(2), 9-12. http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602018000200004

Alonso, Angela. (2012). Repertório, segundo Charles Tilly: história de um conceito. Sociologia & Antropologia, v.2, n.3, p.21-41, 2012.

Altheide, David L., & Snow, Robert P. (2019). Media worlds in the postjournalism era. Routledge.

Altieri, Luigia & Cifaldi, Gianmarco. (2018) Big data, privacy and information security in the European Union. Society & Society Work Review, 2(1), 56-69.

Aquino, Alexandre R., & Assis, Maria de F. P. (2016). Narcisismo: subjetividades contemporâneas. ECOS-Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 6(2), 306-318.

Azevedo, Livia G.N.G. et al. (2015). Experimentação política da amizade em comunidades da internet a partir da teoria dos afetos de Espinosa. Psicologia USP, 26(2), 208-220.

Barajas, Karina B., & Carreño, Nohemí P. (2019). Desafíos de la etnografía digital en el trabajo de campo onlife. Virtualis, 10(18), 134-151.

Barassi, Veronica. (2016). Activism on the web: Everyday struggles against digital capitalism. Routledge.

Barbosa, Caroline G., Campos, Erico B. V., & Neme, Carmen M. B. (2021). Narcisismo e desamparo: algumas considerações sobre as relações interpessoais na atualidade. Psicologia USP, 32, 1-10. https://doi.org/10.1590/0103-6564e190014

Barros, Antonio Teixeira de (2018). Juventude e poder político local: a percepção e o discurso de jovens sobre as eleições municipais de 2016. Sociedade e Estado, 33(3), 849-886.

Barros, Antonio Teixeira de (2016). Educação e legislação: desafios para o aprendizado político e a cultura democrática. Educação & Sociedade, 37(136), 861-872.

Barros, Antonio Teixeira de (2015). O projeto de transparência do Senado Federal: entre a accountability e a propaganda política. Sociologias, 17(39), 338-368. https://doi.org/10.1590/15174522-017003913

Barros, Antonio. Teixeira de et al. (2021). Do egocasting aos gabinetes digitais: o uso de lives, stories e podcasts pelos deputados federais brasileiros. Contextualizaciones Latinoamericanas, 2(25), 7-23.

Beck, Ulrich (1997). The reinvention of politics. Polity Press.

Bene, Marton. (2017). Influenced by peers: Facebook as an information source for young people. Social Media + Society, 3(2), 20-56.

Bennett, W. Lance, & Livingston, Steven. (2018). The disinformation order: Disruptive communication and the decline of democratic institutions. European journal of communication, 33(2), 122-139.

Bennett, W. Lance, & Segerberg, Alexandra. (2013). The logic of connective action: digital media and the personalization of contentious politics. Cambridge University Press.

Bennett, W. Lance, Segerberg, Alexandra, & Walker, Shawn. (2014). Organization in the crowd: peer production in large-scale networked protests. Information, Communication & Society, 17(2), 232-260.

Bennett, W. Lance, Segerberg, Alexandra, & Knüpfer, Curt B. (2018). The democratic interface: Technology, political organization, and diverging patterns of electoral representation. Information, Communication & Society, 21(11), 1655-1680.

Boellstorff, Tom. (2012). Rethinking digital anthropology. In H. Horst & D. Miller (ed.), Digital anthropology (p. 39-60). Berg Publishers.

Borba, Julian. (2012). Participação política: uma revisão dos modelos de classificação. Sociedade e Estado, 27(2), 263-288. https://doi.org/10.1590/S0102-69922012000200004

Boulianne, Shelley. (2019). Revolution in the making? Social media effects across the globe. Information, communication & society, 22(1), 39-54.

Boutyline, Andrei, & Willer, Robb (2017). The social structure of political echo chambers: Variation in ideological homophily in online networks. Political Psychology, 38(3), 551-569.

Bracciale, Rosella, & Rega, Roberta (2016). Political Information on Twitter: #elezioni2013 and the role of gatekeeper citizens. In O. Luego (ed.), Political communication in times of crisis (p. 209-226). Logos Verlag.

Brandtzaeg, Petter B. (2017). Facebook is no “great equalizer”. A big data approach to gender differences in civic engagement across countries. Social Science Computer Review, 35(1), 103-125. https://doi.org/10.1177/0894439315605806

Breuer, Anita, & Groshek, Jacob. (2014). Online media and offline empowerment in post-rebellion Tunisia: An analysis of Internet use during democratic transition. Journal of Information Technology & Politics, 11(1), 25-44. http://dx.doi.org/10.1080/19331681.2013.850464

Bruns, Axel. (2018). Gatewatching and news curation: journalism, social media, and the public sphere (Digital Formations, Vol. 113). Peter Lang.

Carneiro, Thiago L., Torres, Cláudio V., & Ekman, Joakim (2017). Participação política no Brasil e na Suécia: o papel dos estereótipos e do contágio. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(esp.), 1-11. https://doi.org/10.1590/0102-3772e32ne223

Casaqui, Vander (2016). Esboços e projetos da sociedade empreendedora: mundo conexionista, sociabilidade e consumo. Revista FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, 23(3), ID22654.

Castãneda, Marcelo (2018). Repertórios de ação em uma esfera pública interconectada: as campanhas da Avaaz. Antropolítica, 1(42). https://doi.org/10.22409/antropolitica2017.1i42.a47087

Casteltrione, Isidoropaolo. (2016). Facebook and political participation: virtuous circle and participation intermediaries. Interactions: Studies in Communication & Culture, 7(2), 177-196. https://doi.org/10.1386/iscc.7.2.177_1

Castillo-Torres, Daniel, Núñez-Pacheco, Rosa, & López-Pérez, Blanca E. (2019). Aportes metodológicos de la etnografía digital latinoamericana basados en World of Warcraft. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 4(1), 11-23. https://doi.org/10.29112/ruae.v4.n1.2.

Choi, Yeon-Tae, & Kwon, Gyeong-Hoan (2019). New forms of citizen participation using SNS: an empirical approach. Quality & Quantity, 53(1), 1-17.

Coleman, James Samuel. (2001). Capital social y creación de capital humano. Zona Abierta, 94, 47-81.

Colleoni, Elanor, Rozza, Alessandro, & Arvidsson, Adam. (2014). Echo chamber or public sphere? Predicting political orientation and measuring political homophily in Twitter using big data. Journal of Communication, 64(2), 317-332. https://doi.org/10.1111/jcom.12084

Costa, Jurandir F. (1984). Violência e psicanálise. Graal.

Dahlgren, Peter (2005). The Internet, public spheres, and political communication: Dispersion and deliberation. Political Communication, 22(2), 147-162.

De Blasio, Emiliana, & Selva, Donatella. (2016). Why choose open government? Motivations for the adoption of open government policies in four European countries. Policy & Internet, 8(3), 225-247.

De Jong, Anna (2017). Rethinking activism. Social & Cultural Geography, 18(6), 851-868.

Di Felice, Massimo, Roza, Erick, & Pereira, Eliete. (2019). Net-Ativismo: redes digitais e novas práticas de participação. Papirus.

Duarte, André (2011). Hannah Arendt e o pensamento ‘da’ comunidade: notas para o conceito de comunidades plurais. O que nos faz pensar, 20(29), 21-40.

Dubois, Elizabeth, & Blank, Grant (2018). The echo chamber is overstated: the moderating effect of political interest and diverse media. Information, Communication & Society, 21(5), 729-745. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1428656

Earl, Jennifer, & Kimport, Katrina (2011). Digitally enabled social change: activism in the internet age. The MIT Press, 2011.

Flaxman, Seth, Goel, Sharad, & Rao, Justin M. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Public Opinion Quarterly, 80(51), 298-320.

Fernback, Jan (1997). The individual within the collective: virtual ideology and the realization of collective principles. In S. Jones (Ed.), Virtual culture: identity and communication in cybersociety (p. 36-50). Sage.

Ferraz, Claudia P. (2019). A etnografia digital e os fundamentos da antropologia para estudos qualitativos em mídias online. Aurora: Revista de Arte, Mídia e Política, 12(35), 46-69.

Fialho, Fabricio M. (2008). As múltiplas definições do capital social. Revista de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais - BIB, (65), 71-87.

Foregger, Sarah K. (2008). Uses and gratifications of Facebook.com [Tese de doutorado, Michigan State University].

Fortunati, Leopoldina (2014). Media between power and empowerment; can we resolve this dilemma? The Information Society, 30(3), 169-183.

Franco, Marilda M. S., & Almeida Filho, José Carlos P. de. (2009). O conceito de competência comunicativa em retrospectiva e perspectiva. Revista desempenho, 10(1), 4-22.

Freitas, Christiana S. de (2002). O capital tecnológico-informacional. Estudos de Sociologia, 1(8), 163-183.

Fuks, Mario, & Casalecchi, Gabriela A. (2019). Expandindo o conceito de competência política: conhecimento político e atitudes democráticas na América Latina. Revista de Sociologia e Política, 26(68), 61-74. https://doi.org/10.1590/1678987318266802

Gebera, Osbaldo W. T. (2008). La netnografía: un método de investigación en Internet. Educar, 42, 81-93.

Giddens, Anthony (2010). A política da mudança climática. Zahar.

Gomes, Elias E., & Setton, Maria da G. J. (2016). Marketing e educação política: um estudo sobre agentes, estratégias e interpretações da cultura. Educação & Realidade, 41, 853-872.

Grieve, Rachel et al. (2013). Face-to-face or Facebook: can social connectedness be derived online? Computers in Human Behavior, 29(3), 604-609.

Guess, Andrew, Nagler, Jonathan, & Tucker, Joshua. (2019). Less than you think: Prevalence and predictors of fake news dissemination on Facebook. Science Advances, 5(1), 45-86.

Heiss, Raffael, Schmuck, Desiree, & Matthes, Jörg (2018). What drives interaction in political actors’ Facebook posts? Profile and content predictors of user engagement and political actors’ reactions. Information, Communication & Society, 22(10), 1-17. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1445273

Hine, Christine (2017a). From virtual ethnography to the embedded, embodied, everyday internet. In L. Hjort et al. (Ed.), The Routledge companion to digital ethnography (p. 47-54). Routledge.

Hine, Christine (2017b). Ethnographies of online communities and social media: Modes, varieties, affordances. The Sage handbook of online research methods, 2, 401-415.

Hodkinson, Paul. (2017). Bedrooms and beyond: Youth, identity and privacy on social network sites. New Media & Society, 19(2), 272-288.

Hoffmann, Christian Peter, Lutz, Christoph, Müller, Severina, & Meckel, Miriam. (2017). Facebook Escapism and Online Political Participation. In: Proceedings of the 8th International Conference on Social Media & Society. ACM, p. 41.

Horst, Heather A., & Miller, Daniel (2020). Digital anthropology. Routledge.

Hostmidia. As 10 Redes Sociais mais usadas no Brasil em 2021. https://www.hostmidia.com.br/blog/redes-sociais-mais-usadas/

Jordão, Alexandre A. (2007). Novas subjetividades: narcisismo defensivo. Cad. Psicanal., 29 (20), 45-62.

Juris, Jeffrey S. (2012). Reflections on #Occupy Everywhere: social media, public space, and emerging logics of aggregation. American Ethnologist, 39(2), 87-09.

Kalsnes, Bente, & Larsson, Anders O. (2018). Understanding news sharing across social media: Detailing distribution on Facebook and Twitter. Journalism Studies, 19(11), 1669-1688.

Krasnova, Hannah, Wenninger, Helena, Widjaja, Thomas, & Buxmann, Peter. (2013). Envy on Facebook: A hidden threat to users’ life satisfaction? In Proceedings of the 11th International Conference on Wirtschaftsinformatik.

Lapa, Andrea. (2015). Poder e empoderamento na cultura digital. Em Aberto, 28(94), 222-227.

Larsson, Anders O. (2018). “I Shared the News Today, oh Boy” News provision and interaction on Facebook. Journalism Studies, 19(1), 43-61.

Lasch, Christopher. (1983). A cultura do narcisismo. Imago.

Leitão, Débora K.; Gomes, Laura Graziela (2018). Etnografia em ambientes digitais: perambulações, acompanhamentos e imersões. Antropolítica Revista Contemporânea de Antropologia, 1(42), 41-65.

Maireder, Axel, Weeks, Brian E.; Gil de Zúñiga, Homero, & Schlögl, Stephan. (2017). Big data and political social networks: Introducing audience diversity and communication connector bridging measures in social network theory. Social Science Computer Review, 35(1), 126-141.

Marichal, José. (2018). Facebook democracy: The architecture of disclosure and the threat to public life. Taylor & Francis.

Marzochi, Samira F., & Balieiro, Fernando de F. (2021). Muralha de espelhos: o narcisismo político nas plataformas digitais. Revista Brasileira de Sociologia-RBS, 9(23), 121-148.

Mascheroni, Giovanna, & Murru, Maria Francesca. (2017). “I Can Share Politics But I Don’t Discuss It”: Everyday Practices of Political Talk on Facebook. Social Media+ Society, 3(4), 205-217.

Mattoni, Alice, & Treré, Emiliano (2014). Media practices, mediation processes, and mediatization in the study of social movements. Communication Theory, 24(3), 252-271.

Mendonça, Ricardo F., Freitas, Fernando V., & Oliveira, Wesley Matheus (2014). Reciprocidade discursiva, enquadramento e deliberação: a consulta pública sobre reforma política da ALMG. Análise Social, 49(211), 244-271.

Mezzomo, Frank Antonio, Dos Anjos, Brandon L., & Pataro, Cristina S. (2020). Os usos do Facebook em campanhas eleitorais. Compolítica, 10(2), 109-136.

Metz, Manon; Kruikemeier, Sanne, & Lecheler, Sophie. (2019). Personalization of politics on Facebook: examining the content and effects of professional, emotional and private self-personalization. Information, Communication & Society, 23(10).

Miller, Daniel (2018). Digital Anthropology. Cambridge Encyclopedia of Anthropology. http://doi.org/10.29164/18digital

Miskolci, Richard (2017). Desejos digitais, Autêntica Editora.

Mitozo, Isabele B.; Massuchin, Michele G., & Carvalho, Fernanda C. (2017). Debate político-eleitoral no Facebook: os comentários do público em posts jornalísticos na eleição presidencial de 2014. Opinião Pública, 23(2), 459-484.

Murta, Felipe et al. (2017). Eleições e mídias sociais: Interação e participação no Facebook durante a campanha para a Câmara dos Deputados em 2014. Compolítica, 7(1), 47-72.

O’Donnell, Guillermo. (2010). Democracy, agency, and the state: theory with comparative intent. Oxford Studies in Democratization. Oxford Academic.

Papacharissi, Zizi. (2015). Affective publics: Sentiment, technology, and politics. Oxford University Press.

Papacharissi, Zizi, & Mendelson, Andrew. (2010). Toward a new (er) sociability: uses, gratifications and social capital on Facebook. In S, Papathanassopoulos. Media perspectives for the 21st century (p. 212-230). Routledge.

Pavesi, Patrícia P. & Valentim, Julio (2019). Emoção e polarização nas e pelas redes digitais: a gestão de repertórios afetivos por públicos em rede. Sinais: Revista de Ciências Sociais, 2(23), 98-127.

Pereira, Samira Cristina S., & Mendes, Sérgio P. C. (2020). Um debate sobre o campo online e a etnografia virtual. Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, 21, 196-212.

Pérez, Maria Amor, & Delgado, Águeda (2017). Da competência digital e audiovisual à competência midiática: dimensões e indicadores. Lumina, 11(1).

Petitat, André. (2011). Educação difusa e relação social. Educação & Realidade, 36(2), 365-377.

Peyton, Tamara. (2013). Emotion to Action? Deconstructing the ontological politics of the “like” button. In T. Benski, & E. Fisher. Internet and Emotions (p. 127-142). Routledge.

Plesner, Ursula, & Phillips, Louise (2014). Researching virtual worlds: Methodologies for studying emergent practices. Routledge.

Pink, Sarah (2016). Digital ethnography. In S. Kubitschko, & A. Kaun. Innovative Methods in Media and Communication Research (p. 161-165). Palgrave MacMillan Cham.

Pond, Philip; Lewis, Jeff (2019). Riots and Twitter: connective politics, social media and framing discourses in the digital public sphere. Information, Communication & Society, 22(2), 213-231.

Quan-Haase, Anabel, & Young, Alyson. L. (2010). Uses and gratifications of social media: A comparison of Facebook and instant messaging. Bulletin of Science, Technology & Society, 30(5), 350-361.

Quattrociocchi, Walter, Scala, Antonio, & Sunstein, Cass R. (2016). Echo chambers on Facebook. The Social Science Research Network. Havard University. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2795110

Ranchordás, Sofia. (2017). Digital agoras: democratic legitimacy, online participation and the case of Uber-petitions. The Theory and Practice of Legislation, 5(1), 31-54.

Rega, Rossella. (2013). Culture partecipative e nuovo engagement. Sociologia della comunicazione, 46, 131-149.

Ribeiro, Edinaldo, Borba, Julian, & Hansen, Jaqueline. (2019). Internet e ativismo político na América Latina e Caribe: Recursos individuais e oportunidades de acesso. Civitas, 19(1), 261-280. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.1.30332

Roberts, Steven et al. (Eds.). (2016). Digital methods for social science: An interdisciplinary guide to research innovation. Palgrave MacMillan.

Rocha, Ana Luiza C., & Eckert, Cornelia (2016). Antropologia em outras linguagens: considerações para uma etnografia hipertextual. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 31(90), 71-85.

Rocha, Leonardo C., & Braga, Sergio S.. (2015). Novas mídias e partidos políticos: ação política das instituições partidárias brasileiras na internet. Anuário Unesco / Metodista de Comunicação Regional, 17(17), 209-221.

Rosen, Christine. (2008). The Age of Egocasting. The New Atlantis, 7, 51-72.

Safatle, Vladimir (2016). O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. Cosac & Naif.

Sawicki, Danieli P., & Storti, Adriana T. (2016). Marketing pessoal e marca pessoal: um olhar teórico sobre a importância e principais conceitos. Perspectiva, 40(150), 27-38.

Sibilia, Paula. (2008). O show do Eu. A intimidade como espetáculo. Nova Fronteira.

Silveira, Paulo (1990). Narcisismo: sintoma social? Tempo Social, 2(2), 129-144.

Silveira, Sergio A. (2010). Ciberativismo, cultura hacker e o individualismo colaborativo. Revista Usp, 86, 28-39.

Sheldon, Kennon M., & Abad, Neetu, & Hinsch, Christian. (2011). A two-process view of Facebook use and relatedness need-satisfaction: Disconnection drives use, and connection rewards it. Journal of Personality and Social Psychology, 100(4), 766-775.

Siqueira, Mirlene Maria. M. (2005). Esquema mental de reciprocidade e influências sobre afetividade no trabalho. Estudos de Psicologia, 10(1), 83-93.

Smock, Andrew D., Ellison, Nicole B., Lampe, Cliff, & Wohn, Donghee Y. (2011). Facebook as a toolkit: A uses and gratification approach to unbundling feature use. Computers in Human Behavior, 27(6), 2322-2329.

Terra, Carolina F. (2017). Do broadcast ao socialcast: apontamentos sobre a cauda longa da influência digital, os microinfluenciadores. Communicare, 17(Esp.), 80-101.

Terra, Carolina F. (2009). Usuário-mídia: o quinto poder. Um estudo sobre as influências do internauta na comunicação organizacional. Anais do 3º Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas–Abrapcorp, III. São Paulo, 12 a 15 de outubro de 2009.

Tilly, Charles (2006). Regimes and repertoires. University of Chicago Press.

Toepfl, Florian. (2018). From connective to collective action: internet elections as a digital tool to centralize and formalize protest in Russia. Information, Communication & Society, 21(4), 531-547.

Van Laer, Jeroen & Van Aelst, Peter (2010). Internet and social movement action repertoires: Opportunities and limitations. Information, Communication & Society, 13(8), 1146-1171.

Vasconcellos, Maria Cristina G. (2014). Narciso à procura de sua imagem no espelho: algumas reflexões sobre o narcisismo na atualidade. Rev. Psicanal, 21(3), 661-674.

Vitorino, Elizete V., & Piantola, Daniela. (2011). Dimensões da competência informacional. Ciência da Informação, 40(1), 99-110.

Vromen, Ariadne, Loader, Brian D., Xenos, Michael A., & Bailo, Francesco (2016). Everyday making through Facebook engagement: Young citizens’ political interactions in Australia, the United Kingdom and the United States. Political Studies, 64(3), 513-533.

Wanderley, Alexandre A. R. (1999). Narcisismo contemporâneo: uma abordagem laschiana. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 9(2), 31-47.

Williams, Hywell T. P., McMurray, James, R., Kurz, Tim, & Lambert, F. Hugo. (2015). Network analysis reveals open forums and echo chambers in social media discussions of climate change. Global Environmental Change, 32, 126-138.

Willson, Michele. (2014). The politics of social filtering. Convergence, 20(2), 218-232.

Zuckerberg, Randi. (2010). Accidental activists: Using Facebook to drive change. Journal of International Affairs, 64(1), 177-180.

Published

25-10-2022

How to Cite

Barros, A. T. de. (2022). First person militant reasons: analysis of political activism practices on Facebook. Brazilian Journal of Sociology, 10(25). https://doi.org/10.20336/rbs.860