Higher education expansion process in Brazil: institutional and student diversification
Visualizações: 1861DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.781Keywords:
higher education, expansion policies, cluster analysisAbstract
The article analyzes the outcomes of the expansion of higher education in Brazil, by examining the heterogeneity among undergraduate courses based on profiles of undergraduate courses as to their regional localization and adoption of policies to expand access. Then, using profiles of both students and undergraduate courses we seek to understand the extent to which higher education expansion led to diversification of institutions and student body. We used data from the Brazilian Higher Education Census and the National Student Performance Exam database (2013, 2014 and 2015). The model is a two-stage cluster and subsequently we did a descriptive analysis using characteristics of each cluster. Findings show that institutional diversification reached on the 21st century reflects on the student body profile according to courses profile, especially, the private system’s heterogeneity and its student bodies’ characteristics, reinforcing the complexity, hierarchy and inequality in this level of education in the country.
Downloads
References
Aguiar, Vilma. (2013). Ampliação e diversificação de acesso no ensino superior: a formação do sistema de massa no setor privado (1995-2010) [Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas]. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2013.912118
Amaral Ernesto F. L., Neves, Alan V. C., Silva, Amanda M., & Monteiro, Tairine J. G. (2012). Análise do perfil dos alunos ingressantes na UFMG pela iniciativa do bônus sociorracial. Teoria & Sociedade, 20(1), 85-116.
Barbosa, Maria Lígia O. (2012). The expansion of higher education in Brazil: credentials & merit. REMIE: Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(3), 251-271. https://doi.org/10.1590/S0103-49792015000200006
Barros, Aparecida S. X. (2015). Expansão da educação superior no Brasil: limites e possibilidades. Educação & Sociedade, 36(131), 361-390. https://doi.org/10.1590/ES0101-7330201596208
Barros, Marco Antônio (2005). Ensino do direito: dos primórdios à expansão pelo setor privado. Revista dos Tribunais, 94(832), 83-99. https://dspace.almg.gov.br/handle/11037/33184
Brito, Murillo M. A. (2017). Novas tendências ou velhas persistências? Modernização e expansão educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 224-263. https://doi.org/10.1590/198053143789
Camargo, Arlete M. M., & Araújo, Israel M. (2018). Expansão e interiorização das universidades federais no período de 2003 a 2014: perspectivas governamentais em debate. Acta Scientiarum, 40(1), e37659. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i1.37659
Carvalhaes, Flávio, & Ribeiro, Carlos A. C. (2019). Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, 31(1), 195-233. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035
Clogg, Clifford C. (1994). Latent class models. In G. Arminger, C. Clogg, & M. Sobel (Org.), Handbook of statistical modeling for social and behavioral sciences (pp. 311-359). Springer Sciences.
Coelho, Edmundo C. (1999). As profissões imperiais: medicina, engenharia e advocacia no Rio de Janeiro, 1822-1930. Record.
Dubet, François. (2015). Qual democratização do ensino superior? Cadernos CRH, 28(74), 255-265. https://doi.org/10.1590/S0103-49792015000200002
Favretto, Juliana, & Moretto, Cleide F. (2013). Os cursos superiores de tecnologia no contexto de expansão da educação superior no Brasil: a retomada da ênfase na educação professional. Educação & Sociedade, 34(123), 407-424. https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000200005
Fernandes, Danielle C. (2005). Estratificação educacional, origem socioeconômica e raça no Brasil: as barreiras da cor. IPEA.
Gerber, Theodore P., & Cheung, Sin Yi. (2008). Horizontal stratification in postsecondary education: Forms, explanations, and implications. Annual Review of Sociology, 34, 299-318. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.34.040507.134604
Huisman, Jeroen, Lepori, Benedetto, Seeber, Marco, Frølich, Nicoline, & Scordato, Lisa. (2015). Measuring institutional diversity across higher education systems. Research Evaluation, 24(4), 369-379. https://doi.org/10.1093/reseval/rvv021
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2018). Resumo técnico Censo da Educação Superior 2015. [Relatório]. INEP. 2ª edição Brasília-DF. Disponível em https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2015.pdf
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2015a). Censo da Educação Superior, 2015 [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2015b). Exame Nacional de Desempenho – ENADE, 2015 [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2014a). Censo da Educação Superior, 2014 [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2014b). Exame Nacional de Desempenho – ENADE, 2014 [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2013a). Censo da Educação Superior, 2013 [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2013b). Exame Nacional de Desempenho – ENADE, 2013 [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2002). Sinopse estatística do ensino superior [Microdados]. INEP
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (1995). Sinopse Estatística da Educação Superior 1995. [Microdados]. INEP. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados
Jarusch, Konrad. (1983). Higher education and social change: some comparative perspectives. In K. Jarusch (Org.), The transformation of higher education 1860-1930 (pp. 9-36). University of Chicago Press.
Lucas, Samuel R. (2001). Effectively maintained inequality: educational transitions, track mobility, and social background effects. American Journal of Sociology, 106(6), 1642-1690. https://doi.org/10.1086/321300
Marteleto, Letícia, Marschner, Murillo, & Carvalhaes, Flávio. (2016). Educational stratification after a decade of reforms on higher education access in Brazil. Research in Social Stratification and Mobility, 46, 99-111. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.004
Martins, Carlos B. (2013). Reconfiguring higher education in Brazil: the participation of private institutions. Análise Social, 48(208), 622-658.
Martins, Carlos B. (2009). Reforma universitária de 1968 e a abertura para o setor privado no Brasil. Educação & Sociedade, 30(106), 15-35. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000100002
Martins, Carlos B. (2000). O ensino superior brasileiro nos anos 90. São Paulo em Perspectiva, 14(1), 41-60. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100006
Martins, Carlos B. (1998). Notas sobre o sistema de ensino superior brasileiro contemporâneo. Revista USP, (39), 58-82. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i39p58-82
Menezes Filho, Naercio, & Kirschbaum, Charles. (2019). Education and inequality in Brazil. In M. Arretche, (Org.). Paths of inequality in Brazil (pp. 69-88). Springer.
Prates, Antônio A. P. (2010). Ampliação do sistema de Ensino Superior nas sociedades contemporâneas no final do sec. XIX: os modelos de mercatilização e diferenciação institucional – o caso brasileiro. Estudos de Sociologia, 15(28), 125-146.
Prates, Antônio A. P., & Barbosa, Maria Lígia O. (2015). A expansão e as possibilidades de democratização do ensino superior no Brasil. Cadernos CRH, 28(74), 327-339. https://doi.org/10.1590/S0103-49792015000200006
Prates, Ian. (2018). O sistema de profissões no Brasil: formação, expansão e fragmentação: um estudo de estratificação social [Tese de doutorado, Universidade de São Paulo]. https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-15022019-124053
Ribeiro, Carlos Antônio C. (2011). Desigualdade de oportunidades e resultados educacionais no Brasil. Dados, 54(1), 41-87. https://doi.org/10.1590/S0011-52582011000100002
Ribeiro, Carlos Antônio C., & Schlegel, Rogerio. (2019). Horizontal stratification in Brazil’s Higher Education (1960–2010). In M. Arretche (Org.), Paths of inequality in Brazil (pp. 89-112). Springer.
Ricoldi, A. & Artes, A. (2016). Mulheres no ensino superior brasileiro: espaço garantido e novos desafios. Ex Aequo, (33), 149-161. https://doi.org/10.22355/exaequo.2016.33.10
Sampaio, Helena. (2011). O setor privado de ensino superior no Brasil: continuidades e transformações. Revista Ensino Superior Unicamp, (4), 28-43.
Santos, Yumi G. (2014). As mulheres como pilar da construção dos programas sociais. Cadernos CRH, 27(72), 479-494. https://doi.org/10.1590/S0103-49792014000300003
Schwartzman, Simon. (2015). Demanda e políticas públicas para o ensino superior nos Brics. Cadernos CRH, 28(74), 267-289. https://doi.org/10.1590/S0103-49792015000200003
Silva, Nelson V. (2003). Expansão escolar e estratificação educacional no Brasil. In N. V. Silva & C. Hasenbalg (Org.). Origens e destinos (pp. 105-138). IUPERJ.
Silva, Nelson V., & Hasenbalg, Carlos. (2000). Tendências da desigualdade educacional no Brasil. Dados, 43(3), 423-445. https://doi.org/10.1590/S0011-52582000000300001
Silva, Tatiana D. (2020). Ação afirmativa e população negra na educação superior: acesso e perfil discente [Texto para Discussão IPEA, 2569]. IPEA. Disponível em https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_2569.pdf
Tachibana, Thiago Y., Menezes Filho, Naercio M., & Komatsu, Bruno. (2015). Ensino superior no Brasil [INSPER Policy Paper, n. 14]. INSPER. Disponível em https://www.insper.edu.br/wp-content/uploads/2018/09/Ensino-superior-no-Brasil.pdf
UNICEF. (2021). Acesso, permanência, aprendizagem e conclusão da Educação Básica na idade certa: direito de todas e de cada uma das crianças e dos adolescentes: resumo executivo. UNICEF. Disponível em: http://www.mprj.mp.br/documents/20184/1330165/Iniciativa_Global_pelas_Criancas_Fora_da_Escola_-_UNICEF.pdf
Vargas, Hustana M. (2010). Sem perder a majestade: “profissões imperiais” no Brasil. Estudos de Sociologia, 15(28), 107-124.
Zainko, Maria Amélia S. (2009, 26-29 out.). A política de expansão e os desafios da educação superior no Brasil [Apresentação de artigo]. IX Congresso Nacional de Educação, Curitiba. https://educere.bruc.com.br/cd2009/pdf/3265_1714.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Maria Carolina Tomas, Leonardo Souza Silveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International