(Inter)faces, perspectives and image languages
genealogy and image paradigms based on semiotics
Visualizações: 26DOI:
https://doi.org/10.20336/rbs.1005Keywords:
images, languages, sociology of iumage, semiotics, PeirceAbstract
This article proposes an interdisciplinary dialogue between different studies and perspectives on the image. It discusses issues related to the complexity of this phenomenon, its transformations over time, and its objective, subjective, and intersubjective character as a sign. The aim is to encourage reflection on the (inter)faces of the image, with an emphasis on the historically constituted processes of semiosis. The theoretical framework used is based primarily on William J. T. Mitchell's Genealogy of the Image, which conceptualizes the image through its epistemological distinctions and organizes them as: graphic, optical, perspective, mental, and verbal images. It also uses the Four Paradigms of the Image (pre-photographic, photographic, post-photographic, and hybrid) proposed by Lucia Santaella. The text is interdisciplinary in nature, uses a qualitative methodology, and adopts Peircean semiotics as its analytical perspective, considering the processes of the object-sign-interpretant relationship and its triads. In order to connect the concepts that underpin the study with semiotics, the image languages expressed by the visual arts, photography and audiovisual media were chosen for analysis. With the reflections proposed by the text, we were able to elucidate that the concept of image and its languages are in constant transformation and intrinsically linked to culture, technologies and the development of human societies, also oscillating in the semiotic relations associated with them.
Downloads
References
Araujo, Tatiana Maria S. (2023). Ciência e imagem: processos criativos de produção de conteúdos visuais para a divulgação científica do projeto ARCA do CEP. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, 2023.
Berger, John Peter. (2005). Modos de ver. Gustavo Gili.
Benjamin, Walter. (1987). Obras Escolhidas I, Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasiliense.
Brittos. Valério C. (2000). A comunicação no capitalismo avançado. In: IV Congresso Português de Sociologia, Coimbra, Portugal. Disponível em: https://associacaoportuguesasociologia.pt/cms/docs_prv/docs/DPR462dfb49a8765_1.PDF.
Didi-Huberman, Georges. (2015), Diante do tempo: História da arte e anacronismo das imagens. UFMG.
Didi-Huberman, Georges. (1998). O que vemos, o que nos olha. Editora 34.
Didi-Huberman, Georges. (2018). A imagem queima. 1. ed. Editora Medusa.
Didi-Huberman, Georges. (2012). Quando as imagens tocam o real. Revista PÓS, 2(4), 204-219. https://doi.org/10.35699/2238-2046..15454
Dondis. Donis A. (1997). Sintaxe da linguagem visual. Martins Fonseca.
Freund, Gisèle. (1995). Fotografia e sociedade. Nova Vega.
Henn, Ronaldo. (2008). Jornalismo como semiótica da realidade social. In: XXVII Encontro da Compós, 5-8 de junho, 2008. Belo Horizonte, MG. Anais [...]. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_375.pdf
Joly, Matine. (1994). (Introdução à análise da imagem. Edições 70.
Leach, Edmund. (1978). Cultura e Comunicação. Edições 70.
Mitchell, William J.T. (2019). O que é uma imagem? Revista Espaço, (52), 25-66. Disponível em: https://seer.ines.gov.br/index.php/revista-espaco/article/view/1527/1466.
Morin, Edgar. (2014). O Cinema ou O Homem imaginário. É Realizações.
Novellino, Marcia O. (2077). Fotografias em livro didático de inglês como língua estrangeira: análise de suas funções e significados. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
Peirce, Charles S. (2005). Semiótica. Perspectiva.
Santaella, Maria Lucia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Santaella, Maria Lucia. (2013). Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. Paulus.
Santos, Alexandre F. dos. (2014). Perspectivas para construção do documentário dialógico. Dissertação (Mestrado em Estudos da Mídia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
Silveira, Stefanie C. da. (2016). Design de conteúdos jornalísticos pervasivos: o formato da narrativa digital móvel. In: XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom, 5-9 setembro, 2016, São Paulo, SP. Anais [...]. Disponível em: https://www.portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-2989-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tatiana Maria Soares Araujo, Hylio Laganá Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content of the journal, except where identified, is licensed under a Creative Commons attribution-type 4.0 International