Extending the classics of Sociology from Ibn Khaldun (1332-1406)

Visualizações: 624

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.920

Keywords:

Ibn Khandun, Classical Sociology, Eurocentrism

Abstract

It can be said that what we consider as classics in Sociology is consensual, even if this consensus is relatively recent. In general, we refer to white, male and European authors the role of classics in the Social Sciences, ignoring what was produced in the same period, or even in a previous period, in other parts of the world. In recent years, there has been a movement towards re-analysis of the work of Ibn Khaldun (1332-1406), a Tunisian thinker who could be seen as a predecessor of modern Sociology. In this work, I seek to reflect on the possibilities of expanding the classics of Sociology based on Khaldun's work, briefly presenting some of its central concepts, as well as contextualizing its reception in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amurabi Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Sociologia (UFPE), Livre-Docente em Cultura e Educação (Unicamp). Professor da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisador do CNPq.

References

Abdullahi, Ali A., & Salawu, Bashir (2012). Ibn Khaldun: A Forgotten Sociologist? South African Review of Sociology, 43(3), 24–40.

Alatas, Syed Farid (2006), Ibn Khaldūn and contemporary sociology. International sociology 21 (6) 782-795.

Alexander, Jeffrey C. (1999). A importância dos clássicos. In: Giddens, Anthony; Turner, Jonathan. Teoria social hoje. São Paulo: Editora UNESP. 23-81.

Araújo, Richard Max. (2007) Ibn Khaldun: a ideia de decadência dos Estados. São Paulo: Humanitas,

Arruda, Bárbara Ribeiro. (2021). O Sentido De Luxúria Para Ibn Khaldun (1332-1406) e a Decadência Das Sociedades Urbanas E Dos Califados. Revista Cadernos de Clio, 11 (2), 97-124.

Baali, Fuad. (1988). Society, State, and Urbanism: Ibn Khaldun’s Sociological Thought. Albany: State University of New York Press.

Barreira, Irlys; Lima, Jacob Carlos; Côrtes, Soraya. (2018). A sociologia fora do eixo: diversidades regionais e campo da pós-graduação no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, 6 (13), 76-103.

Bodart, Cristiano; Cigales, Marcelo. (2021). O ensino de sociologia no século XIX: experiências no estado do Amazonas, 1890-1900. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 28, 123-145.

Castro, Celso. (2022). Apresentação. In: Celso, Castro. Além do Cânone: para ampliar e diversificar as ciências sociais. Rio de Janeiro: FGV Editora, 9-12.

Connell, Raewyn. (2019). Canons and colonies: the global trajectory of sociology. Estudos Históricos 32 (67), 349-367.

Connell, Raewyn. (2012). A iminente revolução na teoria social. Revista brasileira de ciências sociais, 27 (80), 9-20.

Connell, Raewyn. (2007). Southern Theory: The Global Dynamics of Knowledge in Social Science. Cambridge: Polity Press.

Connell, Raewyn. (1997). Why is classical theory classical? American Journal of Sociology, 102 (6), p. 1511-57.

Costa, Sérgio. (2006). Desprovincializando a sociologia: a contribuição pós-colonial. Revista brasileira de ciências sociais, (21), 117-134.

Daglione, Vivaldo Wenceslau Flor. (1960). Resenha de: Os Prologômenos ou Filosofia Social. Revista de História, 20(41), 269-272.

Duarte, Josias Abdalla (2007). Notas sobre o pensamento historiográfico de Ibn Khaldun (1332-1406). VII EIEM–Encontro Internacional de Estudos Medievais: Idade Média: permanência, atualização, residualidade. Fortaleza: ABREM/UFC, 401-403.

Durkheim, Émile. (2008). Montesquieu e Rousseau: pioneiros da sociologia. São Paulo: Madras.

Ibrahim, Saad Eddin (1997). Cross-eyed sociology in Egypt and the Arab world. Contemporary Sociology, 26(5), 547-551.

Khaldun, Ibn. (1960) Os Prolegômenos ou Filosofia Social. Tomo terceiro. São Paulo: Editora Comercial Safady Limitada.

Khaldun, Ibn. (1959) Os Prolegômenos ou Filosofia Social. Tomo segundo. São Paulo: Editora Comercial Safady Limitada.

Khaldun, Ibn. (1958) Os Prolegômenos ou Filosofia Social. Tomo primeiro. São Paulo: Editora Comercial Safady Limitada.

Maia, João Marcelo Ehlert. (2017). História da sociologia como campo de pesquisa e algumas tendências recentes do pensamento social brasileiro. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 24, 111-128.

Martineau, Harriet. Como observar: morais e costumes. Governador Valadares: Fernanda Cupertino Alcântara, 2021.

Martins, Paulo Henrique; Guerra, Juliana de Farias Pessoa. (2013). Durkheim, Mauss e a atualidade da escola sociológica francesa. Sociologias, 15, 186-218.

Matos, Cristina. (2012). As muitas faces de Durkheim: a atualidade de um clássico. Politica & Trabalho, 37, 337-344.

Meucci, Simone. (2011). Institucionalização da sociologia no Brasil: primeiros manuais e cursos. São Paulo, Hucitec; FAPESP.

Miceli, Sérgio. (1989). Condicionantes do desenvolvimento das ciências sociais. In: MICELI, S. (Org.). História das ciências sociais no Brasil Vol. 1l. São Paulo: Editora Vértice/Idesp/Finep. p. 72-110.

Moreira, Beatriz Bissio. (2013). O mundo falava árabe: A civilização árabe-islâmica clássica através da obra de Ibn Khaldun e Ibn Battuta. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Oliveira, Amurabi. (2021). A Sociologia como uma Ciência Social no Brasil. Estudios Sociales, 60 (1), 125-141.

Oliveira, Amurabi. (2013). Revisitando a história do ensino de Sociologia na Educação Básica. Acta Scientiarum. Education, 35 (02), 179-189.

Oliveira, Márcio. (2015). O ensino da teoria sociológica em alguns cursos de Ciências Sociais de universidades públicas brasileiras. Política & Sociedade, 14 (31), 87-113.

Parsons, Talcott (2010a). Estrutura da ação social Vol. 1 - Marshall, Pareto, Durkheim: Um estudo de teoria social com especial referência a um grupo de autores europeus recentes: Volume 1. Petrópolis: Vozes.

Parsons, Talcott. (2010b). Estrutura da ação social Vol. II - Weber: Um estudo de teoria social com especial referência a um grupo de autores europeus recentes: Volume 2. Petrópolis: Vozes.

Ribeiro, Gustavo Lins. (2011). Antropologia da globalização: circulação de pessoas, mercadorias e informações. Série Antropologia, Brasília, 435, 1-33.

Rodrigues, Lidiane Soares. (2016). Leitores e leituras acadêmicas de Karl Marx (São Paulo, 1958-1964). Intelligere, 2 (1), 1-19.

Romero, Daniel. (2005). Marx e a técnica: um estudo dos manuscritos de 1861-1863. São Paulo: Expressão Popular.

Safady, Jorge Salim. (1967). I Semana do Mundo Árabe e inauguração do Centro Brasileiro de Estudos Árabes (CEBEA). Revista de História, 35(71), 195-201.

Sell, Carlos Eduardo. (2014). Weber no Século XXI: desafios e dilemas de um paradigma weberiano. Dados, 57, 35-71.

Souza, Jessé. (2000). A atualidade de Max Weber. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Soyer, Mehmet; Gilbert, Paul. (2012). Debating the origins of sociology: Ibn Khaldun as a founding father of sociology. International Journal of Sociological Research, 5 (1-2), 13-30.

Trindade, Hélgio. (2018). “Disciplinarização” e construção institucional da sociologia nos países fundadores e sua reprodução na América Latina. Sociologias, 20, 210-256.

Weiss, Raquel; Benthien, Rafael Faraco. (2017). 100 anos sem Durkheim. 100 anos com Durkheim. Sociologias, 19, 16-36, 2017.

Published

12-05-2023

How to Cite

Oliveira, A. (2023). Extending the classics of Sociology from Ibn Khaldun (1332-1406). Brazilian Journal of Sociology, 11(27), 81–102. https://doi.org/10.20336/rbs.920