Instagram as a market-building device on social media

distinct intimacy as a central variable along fitness influencers

Visualizações: 1107

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20336/rbs.855

Keywords:

Economic Sociology, Instagram, privacy, distinction, fitness

Abstract

Social networks are building new social relationships and with them new ways of buying and selling products and ideas. The phenomenon of influencers – people who earned celebrity status within the Instagram app – began to move an online market from their photo posts, by combining their intimacy with corporate sponsorship, displaying brands and advertisements within their personal profiles. This research seeks to identify new forms of market within social networks in Brazil, using Instagram as an object of analysis and having fitness influencers as an empirical approach. We want to identify the variables that help make this application successful as a market mover on social networks, through influencers. The results indicate, in dialogue with the bibliography, the role of intimacy in the manufacture of this market. However, advancing a little more in the bibliography, we map the type of intimacy that is sold, through the study of the biography of 4 important influencers in Brazil, in addition to concretely mapping the contracts and values ​​operated by these agents. Our theoretical inspiration comes from the economic sociology of markets and the concepts of Pierre Bourdieu.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Jardim, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Livre Docente em Sociologia. Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais

Luana Di Pires, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Mestranda em Ciências Sociais. Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais

References

Amaral, Rafaela. (2019,7 dez.) Mãe de Gabriela Pugliesi, Vera Minelli conversa com a coluna. Coluna Claudia Meireless. Metrópoles. Disponível em: https://www.metropoles.com/colunas-blogs/claudia-meireles/mae-de-gabriela-pugliesi-vera-minelli-conversa-com-a-coluna. Acesso em 18 fev. 2021.

Barrucho, Luís. (2020, 27 abr.). Caso Gabriela Pugliesi: por que é perigoso fazer uma festa em meio à pandemia de coronavírus. BBC News Brasil. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/salasocial-52442522. Acesso em:18 jan. 2021.

Bonini, Marina. (2019, 15 ago.). Juju Salimeni celebra sucesso em sua mansão: "Conquistei tudo na minha vida com o meio fitness". Quem, Casa dos famosos. Disponível em: https://revistaquem.globo.com/Casa-dos-Famosos/noticia/2019/08/juju-salimeni-celebra-sucesso-em-sua-mansao-conquistei-tudo-na-minha-vida-com-o-meio-fitness.html. Acesso em: 22 fev. 2021.

Bourdieu, Pierre. (2009). A distinção: crítica social do julgamento. Edusp; Zouk.

Bourdieu, Pierre. (2006). As estruturas sociais da economia. Campo das Letras.

Bourdieu, Pierre, & Passeron, Jean-Claude. (2014). Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Editora da UFSC.

Campos, Gabriela, Faria, Hila, & Sartori, Isabela D. (2019). Cultura da estética: o impacto do Instagram na subjetividade feminina. Cadernos de Psicologia, 1(2), 310-334.

Conar - Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. (2021). Guia de publicidade por influenciadores digitais. Conar. Disponível em: http://conar.org.br/pdf/CONAR_Guia-de-Publicidade-Influenciadores_2021-03-11.pdf Acesso em: 13 jan. 2021.

Conar - Conselho Nacional de Autorregulamentação Publicitária. (1980). Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. Conar. Disponível em: http://www.conar.org.br/ Acesso em: 13 jan. 2021.

Dubois, Philippe. (1994). O ato fotográfico e outros ensaios. Papirus.

Elias, Norbert. (2011). O processo civilizador (Vol. 1: Uma história dos costumes. 2. ed.). Zahar.

Extra. (2017, 14 maio). Gracyanne Barbosa recorda infância dura com a mãe: ‘ela deixava de comer para dar a nós’. Extra. globo.com. Disponível em: https://extra.globo.com/famosos/gracyanne-barbosa-recorda-infancia-dura-com-mae-ela-deixava-de-comer-para-dar-nos-21334392.html. Acesso em 23 fev. 2021.

Facioli, Lara, & Padilha, Felipe. (2020). Apresentação. Sociologia digital – tópicos e abordagens teórico-metodológicas da pesquisa social no século XXI. Estudos de Sociologia, 25(48). https://doi.org/10.52780/res.13978

Fisiculturismo. (2020, 14 dez.). In: Wikipedia. https://pt.wikipedia.org/wiki/Fisiculturismo.Acesso em 24 fev. 2021.

G1. (2020, 20 jul.). Gabriela Pugliesi volta ao Instagram após críticas por festa durante a pandemia. G1, Pop & Arte. Disponível em:https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2020/07/20/gabriela-pugliesi-volta-ao-instagram-apos-criticas-por-festa-durante-a-pandemia.ghtml. Acesso em 18 jan. 2021.

GrisLab - Laboratório de Análise de Acontecimentos. (2018, 6 set.). Gabriela Pugliesi. GrisLab, Celebridades. Disponível em: https://grislab.com.br/celebridades/gabriela-pugliesi/ Acesso em:18 fev. 2021.

Igarza, Roberto. (2010). Nuevas formas de consumo cultural: por qué las redes sociales están ganando la batalla de las audiencias. Comunicação, Mídia e Consumo, 7(20), 59-90, 2010. http://dx.doi.org/10.18568/cmc.v7i20.205

Instituto Qualibest. (2018). Os maiores influenciadores do Brasil – 2018. Disponível em: https://www.institutoqualibest.com/wp-content/uploads/2018/07/InstitutoQualiBest_Estudo_InfluenciadoresV4.pdf

Instituto Qualibest. (2019). O post é pago, e aí? Desvendando e quantificando a relação entre os internautas e as ações de marcas com influenciadores digitais. Dispon[ivel em: https://www.institutoqualibest.com/wp-content/uploads/2019/11/O-post-e-pago.-e-ai.pdf.

Jacob, Helena. (2014). Redes sociais, mulheres e corpo: um estudo da liguagem fitness na rede social Instagram. Revista Comunicare, 14(1), 88-105.

Jardim, Maria C. (2021). A construção do mercado de afeto: o caso das agências de casamento. Revista Pós-Ciências Sociais, 18(1), 43-62. https://doi.org/10.18764/2236-9473.v18n1p43-62

Jardim, Maria C. (2019). Para além da fórmula do amor. Revista Política e Sociedade, 18(1), 43-76. https://doi.org/10.5007/2175-7984.2019v18n43p46

Jardim, Maria C. (2018). Governo Cardoso (1995-2002) e Governo Lula (2003-2010): homologia entre trajetórias dos ministros e crenças econômicas estatais vigentes [Tese de Livre Docência, Universidade Paulista Júlio Mesquita]. Não publicada.

Leitão, Débora K, & Gomes, Laura G. (2017). Etnografia em ambientes digitais: perambulações, acompanhamentos e imersões. Revista Antropolítica, 1(42), 41-65. https://doi.org/10.22409/antropolitica2017.1i42.a41884

Lemos, Alexandre Z., & Sacchitiello, Bárbara. (2019, 25 jan.). Por publicidade velada, influenciadores lideram condenações do Conar. meio&mensagem. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2019/01/25/por-publicidade-velada-influenciadores-lideram-condenacoes-do-conar.html. Acesso em: 13 jan. 2021.

Pelegrini, Thiago. (2004). Imagens do corpo: reflexões sobre acepções corporais construídas pelas sociedades ocidentais. Revista Urutágua, (8).

Pereira, Vinicius. (2019, 22 nov.). Sabe quanto pode ganhar um influenciador digital por mês? Uol, Economia. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2019/11/22/influenciadores-digitais-trabalho-faturamento-digital-influencer.htm Acesso em 25 fev. 2021.

Prickett, Sarah. N. (2013, 6 nov.). Look out, it’s Instagram envy. The New York Times [Style Magazine].

Quem Online. (2018, 15 abr.). Felipe Franco vence competição de fisiculturismo nos EUA e ganha homenagem de Juju Salimeni. Globo.com, Quem News. Disponível em:https://revistaquem.globo.com/QUEM-News/noticia/2018/04/felipe-franco-vence-competicao-de-fisiculturismo-nos-eua-e-ganha-homenagem-de-juju-salimeni.html. Acesso em 24 fev. 2021.

Steiner, Philippe. (2016). Altruísmo, dons e troca simbólica. UNESP.

Setton, Maria da Graça J. (2017). Crença. In A. M. Catani et al. (org.), Vocabulário Bourdieu (1. ed., p. 134). Autêntica Editora.

Simões-Gomes, Letícia, Roberto, Enrico, & Mendonça, Jônatas. (2020). Viés algorítmico – um balanço provisório. Estudos de Sociologia, 25(48), 139-166. https://doi.org/10.52780/res.13402

Sousa, Ingridy. (2020). O mercado fitness no Brasil segundo o Report Global IHRSA 2020. Pacto Blog. Disponível em:https://blog.sistemapacto.com.br/o-mercado-fitness-no-brasil-segundo-o-report-global-ihrsa-2020/. Acesso em 20 jan. 2021.

Statista. (2021). Number of Instagram users worldwide from 2020 to 2025. https://www.statista.com/statistics/183585/instagram-number-of-global-users/

Terra, Carolina. (2017). Do broadcast ao socialcast: apontamentos sobre a cauda longa da influência digital, os microinfluenciadores. Revista Communicare, 17(ed. esp.), 80-101.

Thibes, Mariana Z. (2017). O mercado da intimidade: a relação entre vida pessoal e esfera econômica. Estudos de Sociologia, 22(43), 321-341. https://doi.org/10.52780/res.10262

Zelizer, Viviana A. (2011). A negociação da intimidade (Coleção Sociologia). Vozes.

Published

26-06-2022

How to Cite

Jardim, M., & Di Pires, L. (2022). Instagram as a market-building device on social media: distinct intimacy as a central variable along fitness influencers. Brazilian Journal of Sociology, 10(24), 144–175. https://doi.org/10.20336/rbs.855